Kroppsfixering utan utrymme för annat..

Taggar:
Bloglovin
Tänkt många gånger fram och tillbaka på kroppsfixering
och ideal, och vad som gör att en "typ" av kropp är den "rätta".
 
Har kollat på Americas Next Top Model sedan början, gillar
delvis det de gör, men samtidigt också Tyra Banks som ofta
påpekar just att modevärldens ideal är ofta absurda och att
hon vill sudda ut de stereotyperna!
 
Bläddrade bland kanalerna förut, och kollade lite på uttagningen
till Sveriges Top Model.

Ärligt talat?
 
Alla tjejer som deltog såg mer eller mindre ut som varann.
Någon kanske stack ut lite mer för att hon hade afro, men
that's about it!
 
Alla var låååånga och smaaaala, ingen av dem var "plus size"-modeller,
eller ens hade någon individuell stilkänsla.
Utan alla var långa, smala och hade shoppat i samma affär.
 
Inget fel på att gilla en stil som är populär just nu, men känns
det inte något tråkigt att Sverige bara gör idealen värre, visar
att du måste vara riktigt lång och väldigt smal för att ha
något att erbjuda modevärlden och världen i sig?
 
När EGENTLIGEN handlar mode om att förnya, hitta nya perspektiv, och
finna nya muser, därmed också behövs nya ansiktsdrag och
kanske andra kroppstyper?
 
Alla kan faktiskt inte uppnå till varken den längden, eller en
sådant vikt, vilket de heller inte skall behöva göra.
 
Håller ni med?
 
Eller snackar jag bara skit?
 
Inte så förvånande längre att fler och fler utvecklar en ätstörning (bland annat jag själv).
Missförstå mig inte, Top Model var bara ett exempel, menar inte att de är skyldiga till all kroppsfixering etc. som finns ute i världen.


Den jag äter varje kväll är Mirtazapin och sen propavan för sömnen. Kram

2013-01-26 // 20:42:57

Jodå. Dom hjälper helt okej. Ibland när man mår skit så tänker man att medicinen inte gör sitt jobb. Då försöker jag tänka att jag antagligen hade mått sämre utan medicinen :)
Vad äter du för några?

2013-01-26 // 21:00:16

Håller med.
Och tänk vad tråkigt om alla såg ut så. Noll variation.

2013-01-26 // 21:33:30

Välkommen tillbaka. Har aldrig sett Top model faktiskt. Känner mig nog inte så intresserad heller..

2013-01-26 // 21:53:06

Håller definitivt med dig. Tycker egentligen att de som blir modeller är de med utstickande utseende. Behöver inte enbart vara hår, stil, piercings osv utan ett utstickande ansikte man fäster sig vid och som gör sig bra på bild. Varför inte tatueringar och piercings är tillåtna kan jag verkligen inte förstå. Varför man inte kan vinna med blått och rosa hår, nej jag förstår det inte.

2013-01-26 // 21:53:46

Jag håller med dig. Sverige är ett land som gnäller och klagar, men vi verkar ju inte vilja göra något åt problemen som finns.

2013-01-26 // 21:54:01

Vad gör du ikväll

2013-01-26 // 22:03:43

Sen ska man även ha med att dessa modelltävlingar inte är nåt ursprungligt "svenskt" utan en import från USA. Det är heller inget som staten Sverige har med att göra med utan detta är inom privat sektor där djungelns lag råder. Och om man nu ska kunna erbjuda dessa tjejer modelljobb över nationsgränserna så är det TYVÄRR endast detta urval som plockas fram och därmed får mest utrymme TYVÄRR. Så tragiskt och onödigt och typiskt kommersiella kanaler som TV3 att bara hänga med i strömmen. Tänk om nån kunde ta nåt initiativ att plocka fram lite mer vidare vyer!

2013-01-27 // 00:24:23

Dåligt att psyk har släppt dig och att det inte hänt något. Känner du att du skulle behöva medicin?
Stå på dig!
Kram

2013-01-27 // 03:50:11

Jag kan förstå varför alla modeller är långa och smala. Det är kläderna som ska visas upp, modellen är egentligen bara en levande galge. Men det gör inte att det är mindre sjukt. Alla människor har olika kroppsform, därför borde modellerna också ha det. Då kanske folk kan lära sig lite vilka modeller som sitter bäst på deras kroppsform. För alla vill ju se sitt bästa ut, man vill ju inte framhäva sin "dåliga" sidor.

2013-01-27 // 09:50:23

Jag håller med dig!

2013-01-27 // 12:12:46

Håller med. Tycker det mesta handlar om kroppsfixering nu för tiden, tråkigt nog

2013-01-28 // 15:03:27

Jätte sant! Du är Söt gillar Dina glasögon o hårfärg

2013-02-07 // 22:33:14

Alltså blogg.se bråkar med mig

2013-02-07 // 22:33:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback