Bestämt mig

Taggar:
Bloglovin
Åker in till Östra snart. Om de lägger in mig eller ej får vi se. Men jag får försöka. Detta håller inte. Hör av mig när jag kan.

Lägger in mig...?

Taggar:
Bloglovin
Är inte helt säker än. Men jag kanske lägger in mig idag/ikväll/inatt.
Skriver när jag tagit ett beslut.
Och svarar på alla kommentarer så snart jag kan/hinner/förmår.

Hoppas ni mår bra, och ser fram emot helgen!




Jävla AKUT-PSYK !!!!!

Taggar:
Bloglovin
Var ju på AKUT-PSYK igår som jag skrev.
 
Halli följde med mig.
 
Inte fan fick jag någon hjälp nu heller!!!
Det är så jävla tröttsamt att
det alltid skall vara något för
att hindra mig att få min medicin!
 
Nu sa de plötsligt att akuten inte ger något
starkare än Theralen, Atarax & Lergigan.
Alla tabletter som fungerar som luft för mig.
 
Jag vet inte vad jag skall göra nu...
 
Har panik attacker mer eller mindre hela tiden.
Halli skall dock ringa några samtal och se vad
han kan göra, så han redan är i systemet.
 
Hur mår ni? =)
 
 

JÄVLA PSYK!!!! Men här är nytt!

Taggar:
Bloglovin
På akuten hände inget alls, som vanligt.
Fick åka hem, precis som de 3 andra gångerna.
Kan förklara lite mer om allt det imorgon.
 
Orkar inget mer nu, med att blogga etc...
 
Nu tänkte jag visa lite av vad jag hittat på REOR! <3
 
Hör av mig imorgon - lovar!
 


 

Iväg till akuten

Taggar:
Bloglovin
Skall åka snart till psykakuten på Östra här i Göteborg.
 
Halli skall åka med mig, vågar inte åka själv, delvis för kollektivtrafiken,
och delvis av allmän rädsla.
Halli är en vän jag bodde ihop med på behandlingshemmet för ett par
år sedan, vi har hållit kontakt sedan dess.
 
Han har ställt upp för mig jättemycket under den här perioden av "lägenhets-problem".
 
En av mina handläggare på FK skrev förut att hon pratat med PSYK här i
Göteborg - dit jag blev remitterad (Centrum Öst).
Men att de inte kunde hjälpa mig med tabletter på länge, ABSOLUT tidigast i mars.
 
Fick välja mellan vårdcentralen och akut-psyk.
Vårdcentralen har tidigare sagt "nej" på så "starka" preparat, de vill inte ge
någon något starkare än Theralen, Atarax eller Lergigan.
 
Så åker till Akut-PSYK istället vid 14 typ, och hoppas på bättre svar där.
 
Vill INTE bli inlagd igen - INGET ALTERNATIV!
 
Hoppas ni håller tummarna för mig?
 
 

Försöka sova???

Taggar:
Bloglovin
Nu är det dags att försöka sova.
 
INNAN myrkrypningarna startar!
 
Hoppas ni somnar gott, slipper ångest, myrkrypningar och allt annat onödigt crap! =D
 
Känner redan nu att krypningar och allt är på ingång..
Natti natti!
 

TÄVLING - BeccaDesign

Taggar:
Bloglovin
Nu pågår det en ny tävling hos mig!
 
Glöm ej DEN ANDRA TÄVLINGEN hos ALottaLove som fortfarande pågår
 
 
Nu handlar det om BeccaDesign!
 
TÄVLING - Tre personer vinner valfritt smycke från Becca Design!

Nu har du chansen att genom min blogg vinna valfritt smycke eller accessoar från Beccadesign.se, i butiken hittar du t.ex. alla hjärtans dag-smycken, söta handgjorda smycken och trendiga accessoarer.


Så här är du med och tävlar:

- Maila [email protected] Skriv "Bloggtävling 2013" som rubrik.
- Skriv vilken produkt du skulle vilja vinna och länken till min bloggtävling.
- Motivera varför du vill vinna just den produkten.
- Tre vinnare dras den 15:e februari - Lycka till!

Myrkrypningar, känner ni igen detta?

Taggar:
Bloglovin
Efter att jag skrev föregående inlägg svarade jag på lite
kommentarer, kollade mail, stängde av datorn och började göra
mig i ordning för sängdags..
 
Läste lite ur en bok jag är nästan klar med, hade TV i bakgrunden för
något ljud, kan bli orolig om det är för tyst.
 
Och efter en stund kom myrkrypningarna.
 
Försökte göra småsaker för att distrahera mig, läsa, lösa korsord,
kolla på något TV-program, ni vet, småsaker.
 
Men de blev värre ändå, började må illa, få värre huvudvärk,
känner oro och ångest, kan inte vara still för att det kryper så.
 
Hur myrkrypningarna känns för mig:
 
Har förstått att det verkar vara olika hos olika människor.
Men för mig brukar de sätta sig i lederna, framförallt i knän, höfter och armbågar.
Sedan kan de spridas till andra delar också.
 
Men det är inte bara att det kryper, som om ett ben har somnat, utan
det känns mer som att mitt knä är "oroligt" och "nervöst".
 
Låter jättekonstigt - jag vet.
Men det är bara så jag kan förklara för att beskriva känslan så nära som möjligt.
 
Någon av er som känner igen det jag beskriver?

Svårigheter & hur jag hanterar dem

Taggar: anorexi, blogg, bloggare, bloggtips, bloggtävling, borderline, bulimi, eriiza, hjälp, missbruk, missbrukare, piller, psyk, psykiska problem, psykiskt sjuk, ptsd, rakblad, självskadebeteende, tabletter, torgskräck, ätstörningar,
Bloglovin
 
På en önskan av Jenna Luminaire gör jag nu ett inlägg
om vilka svårigheter jag har om dagarna, och hur jag försöker hantera dem.
 
Torgskräck (för mycket människor runt mig) -
Detta är en av anledningarna till min flytt till Göteborg.
(Önskan att flytta hit igen fanns innan min lägenhet brann)

Jag försöker utsätta mig själv så ofta jag förmår och kan för
saker jag är rädd för.
Vissa saker kan man undvika och aldrig behöver utsättas för,
men folkmassor finns överallt!
 
Så jag går till t.ex Nordstan och det är fullt med folk.
Lyssnar i mina hörlurar på musik som känns rätt just då,
helst musik med innebörd, eller åtminstone med en text jag kan och
kan följa och mima till - för att hålla fokus.
 
Går dit med en plan, t.ex att jag skall till H&M och köpa en
specifik sak, så att jag vet när mitt "uppdrag" är slutfört.
 
Kan bli jävligt jobbigt ändå, men det underlättar något ibland.
 
 
Kollektivtrafikskräck -
 
Här använder jag lite samma "strategi".
Musik i öronen & en plan på vart jag skall.
 
Detta innebär inte att jag inte hoppat av bussen eller spårvagn flera
hållplatser tidigare än jag skall.
Men det gäller att försöka, och ju fler hållplatser man klarar,
ju modigare blir man, och förhoppningsvis känner stolthet över det man lyckats klara!
 
Även den skräcken hade med flytten till Göteborg att göra, här
"måste" man åka bussar och spårvagnar när man skall någonstans.
 
 
Ätstörningar (överäta) -

Detta är lite svårare..
Mat utsätts man för varje dag, oavsett för var man är och vad man skall
göra, då du behöver näring för att överleva.
 
Försöker att tugga och tänka till.
Alltså medan jag tuggar det jag äter, tänker jag att jag äter, tänker
smaken, konsistensen m.m.
 
Första gången jag skulle försöka mig på att fokusera på sådant flinade
jag för mig själv och tänkte att det lät så jävla dumt, men så prövade jag.
 
De enkla sakerna gör faktiskt att man känner sig mätt snabbare,
och att man kanske inte ens ville äta från början.
Och ofta kan man undvika att bara slänga i sig mat och svälja, utan en tanke!
 
 
Ätstörningar (fasta) -
 
Här är det också svårt då mina ätstörningar syns på olika sätt olika dagar.
Och för att jag kan både äta och hålla mig borta från mat.
 
När jag inser att jag inte ätit på hela dagen blir jag nöjd och
glad över att ha lyckats.
Men samtidigt vet jag att det blir en spiral för mig, fastnar
snabbt i ätstört tänkande.
 
Så jag äter något simpelt.
T.ex en skiva Lingon grova med ett stekt ägg, ett äpple, två kiwi..
Ja, allt enkelt, allt jag vet kaloriinnehållet på.
 
Då kan jag slippa överdriven ångest & ändå ha ätit.
 
Man skall äta oftare än så, men detta kan vara ett sätt att "introducera sig" tillbaka till maten.
 
Tvångstankar/handlingar (Göra saker X-antal ggr, kontrollera lås, rituella saker) -
 
 
Dessa är svåra att göra sig av med/hantera.
Att plötsligt ta bort dem alla skulle vara väldigt riskfyllt, så hantera dem en åt gången.
 
Och i perioder kan de komma tillbaka i alla fall.
 
Det bästa är att börja med sådant som är hemma hos en själv då man själv
skall vara hemma och kan se hur det utvecklar sig.
T.ex kan jag skippa att kolla dörrar som bör vara låsta 9 ggr om.
Är jag hemma kan jag försöka kolla det EN ENDA gång, och sedan vara hemma
och se att hela världen går inte under bara för att jag inte kollade dörren 8 ggr till.
 
Däremot hade jag varit tvungen att sticka någonstans och inte kollat dörren 9 gånger
hade det varit svårt, då hade jag inte kunnat kontrollera vad som händer p.g.a dörren.
 
Skulle bara fundera på det hela dagen, alla eventuella konsekvenser av en olåst dörr
och inte vara fokuserad på annat.
 
 
Missbruk (alkohol, piller etc.) -
 
Att hålla sig borta från sådant som får dig att må bra, oavsett dess konsekvenser är förödande.
Dock vet vi själva att ens missbruk är något som måste upphöra!
 
Försöker fylla de stunderna, när jag mår skit, med kreativa ting, t.ex måla och skriva.
Försöka skriva/måla den ångesten jag upplever, istället för att ta piller eller vad jag nu vill.
 
Alla kan/vill inte skriva eller måla, då kan man ta till korsord (Lätt & Lagom är bra om man inte
vill ta något svårt), läsa, kolla på film, engagera sig i andras liv - som att ringa någon och prata
om vad som helst, eller läsa andras bloggar och kanske uppnå en
distans till ens missbruk.
 
Självskadebeteende (skär mig, dunka huvudet i väggar etc.) -

Här får man "skicka vidare" till föregående exempel om missbruk, brukar hantera
både självskadebeteende och missbruk på ungefär samma sätt.
 
 
Aggressionsutbrott -
 
Tidigare har de varit värre, och jag inte kunnat stoppa mig själv från
att skrika, slå etc. när något verkligen har gjort mig förbannad
och jag känt någon typ av orättvisa.
 
Det har inte varit enkelt, men numera känner jag en signal i huvudet
att jag blir förbannad och kommer smälla till personen i fråga om inget ställer sig i vägen.
 
Nu ställer JAG mig i vägen!
 
Jag flyr!
Inte för att jag är rädd för konfrontation, utan för att jag är rädd för hur långt jag kan gå.
Vet inte om jag kan stoppa mig själv i tid när jag väl börjat.
 
Så istället går jag därifrån, hur förbannad jag än är, för min egen del & den
andra personens del!
 
 
Inga av dessa saker garanterar ett resultat!
 
Dessa är bara exempel på hur man kan hantera saker. Alla människor är olika!
 
Frågor på det?
 

Mamma arresterad

Taggar:
Bloglovin
Pratade med mamma förut.
Då kommer det plötsligt fram (från ingenstans egentligen) att
mamma blivit arresterad när hon var i min ålder
för misshandel (?)
 
Det var nära att hon fick sitta inne mellan 6 och 24 månader!
Hon fick till sist 6 månader samhällstjänst.
 
Då undrade jag lite varför hon inte sagt något tidigare?
Hon sa något om att det kanske skulle vara
ett dåligt inflytande både då och idag...?
 
Har ni blivit arresterade någon gång?
 
Eller känner någon nära som varit det?
 

Kroppsfixering utan utrymme för annat..

Taggar:
Bloglovin
Tänkt många gånger fram och tillbaka på kroppsfixering
och ideal, och vad som gör att en "typ" av kropp är den "rätta".
 
Har kollat på Americas Next Top Model sedan början, gillar
delvis det de gör, men samtidigt också Tyra Banks som ofta
påpekar just att modevärldens ideal är ofta absurda och att
hon vill sudda ut de stereotyperna!
 
Bläddrade bland kanalerna förut, och kollade lite på uttagningen
till Sveriges Top Model.

Ärligt talat?
 
Alla tjejer som deltog såg mer eller mindre ut som varann.
Någon kanske stack ut lite mer för att hon hade afro, men
that's about it!
 
Alla var låååånga och smaaaala, ingen av dem var "plus size"-modeller,
eller ens hade någon individuell stilkänsla.
Utan alla var långa, smala och hade shoppat i samma affär.
 
Inget fel på att gilla en stil som är populär just nu, men känns
det inte något tråkigt att Sverige bara gör idealen värre, visar
att du måste vara riktigt lång och väldigt smal för att ha
något att erbjuda modevärlden och världen i sig?
 
När EGENTLIGEN handlar mode om att förnya, hitta nya perspektiv, och
finna nya muser, därmed också behövs nya ansiktsdrag och
kanske andra kroppstyper?
 
Alla kan faktiskt inte uppnå till varken den längden, eller en
sådant vikt, vilket de heller inte skall behöva göra.
 
Håller ni med?
 
Eller snackar jag bara skit?
 
Inte så förvånande längre att fler och fler utvecklar en ätstörning (bland annat jag själv).
Missförstå mig inte, Top Model var bara ett exempel, menar inte att de är skyldiga till all kroppsfixering etc. som finns ute i världen.

När man inser att man behöver sova

Taggar:
Bloglovin
Haha, var ute och rökte precis och funderade på
om jag skall försöka sova, eller hålla mig vaken
då jag inte är det minsta trött.
 
DÅ tänker jag:
- Nja.. Jag kanske borde sova så att jag kommer upp till skolan imorgon..
 
Haha, sjukt, har inte studerat på i alla fall 2 år,
kanske borde sova ändå.. ;)
 
 
 
 
 
 
 

I ärlighetens namn

Taggar: backa teater, blogg, borderline, eriiza, fet, grönt, gås, kaffe, missbrukare, natt, nätter, piller, psyk, röka, sömnproblem, tabletter,
Bloglovin

 
I ärlighetens namn..
 
Så här ser en typisk dag ut i mitt liv numera:
 
Går upp på morgonen, antingen för att jag inte sovit
på flera nätter i rad och tänker att här kan jag inte ligga och
skräpa, eller för att jag sovit 12-16 timmar i sträck p.g.a
flera nätters sömnlöshet.
Sätter igång TV:n och sätter på vatten till kaffe/te.
Genast går mina tankar till dagens rus.
 
Hur skall jag uppnå det idag?
 
Just p.g.a psykiatrin som inte har tagit tag i mig sedan
branden har hela mitt psyke gått åt h*lvete..
 
Hämtar ut tabletter på onsdagen, men alla går åt samma
dag, då de inte hjälper för sömnen sedan lång tid tillbaka.
 
OBS!
Ni som kommenterar att jag borde ringa läkaren behöver inte skriva
det, det är ett ganska självklart steg man tar.
Men jag har ingen läkare här i Göteborg.
Och läkaren jag hade innan, i Uddevalla slutade samma vecka som
min lägenhet brann, så därför är allt så skevt...
Så istället nöjer jag mig med ett rus på onsdagen än varken rus och heller ingen sömn resten av veckan.
 
Sedan blir det TV:v, böcker, korsord och film resten av dagen
tills man känner att det är dags för en fet.
 
Och då är den onda cirkeln igång igen.
Somnar kanske vid 2-3, om överhuvudtaget.
 
Dag 2:
 
Repris
 
 

Till er andra med psykiska problem...

Taggar: blogg, bloggare, bloggtips, borderline, eriiza, forum, medlem, psyk, psykiska problem, psykiskt sjuk,
Bloglovin
Som ni kanske märkt i min sidomeny finns
det en länk till en blogg där flera skriver.
 
Det är en blogg som drivs och skrivs av andra bloggare och
bloggerskor med psykiska problem och diagnoser.
Där kan man skriva av sig, få hjälp och stöd, finna nya
läsvärda bloggar och kanske t.o.m vänner för livet!
 
Jag är en av de admins som kan bjuda in nya
medlemmar.
Så om du, eller någon du känner skriver en blogg om psykiska
laster, eller vill börja, hör av dig till min mail:
[email protected]
 
Skriv lite vem du är, vilken din bloggadress är, så kan jag bjuda
in dig till
Sisters & Bro's in arms
 

Mina tofflor kan tala...

Taggar: blogg, borderline, eriiza, julklapp, psyk, ptsd, rosa, tofflor, ätstörningar,
Bloglovin
Blev bara tvungen att visa er vad jag fick av
Nattis i julklapp!
 
De är fluffiga, rosa OCH har ögon!
 
Jag älskar dem!
 
Har ni fått någon helt sjukt härlig julklapp? =D
 
 
 
 

TÄVLING - ALottALove smycken, väskor, smink m.m.

Taggar: alottalove.se, blogg, bloggtävling, eriiza, smink, smycken, tävling, väska depression ångest brand lägenhet lågor väska,
Bloglovin
 
Nu dras en tävling igång för er!
 
Regler för att vinna VALFRI produkt:
 
1. Gå in på http://alottalove.se/ och välj ut den produkt du önskar vinna!
 
2. Skicka ett mail till [email protected] med en länk till DEN PRODUKTEN DU VALT,
och en LÄNK TILL DETTA INLÄGG, samt motivera med MAX 30 ORD på varför JUST DU skall vinna!
 
SISTA CHANSEN att bli en av TRE lyckliga vinnare!
Tävlingen avslutas på Alla Hjärtans Dag - 14/2 - 2013 
 

Tröttsamt med F-Kassan

Taggar:
Bloglovin
 
Fick hem ett brev förut från F-Kassan om att jag
skall tydligen vara återbetalningsskyldig med nästan 4000kr!!!
Läste igenom hela det de syftade på och insåg att de
måste ha missuppfattat mig, inte att jag faktiskt är skyldig dem.
 
Ringde min kontaktperson och lämnade ett meddelande, i
brevet står det att det beskedet togs just p,g,a mötet jag
hade med dem någon vecka sedan.
 
De har fått för sig att jag inte behövde betala hyran
alls i december, men de måste hört fel.
 
Jag behövde inte betala för min gamla lägenhets hyra
för december då någon flyttade in i den tidigare än tänkt.
Men om inte den personen hade flyttat in, hade jag
fått betala dubbla hyror - vilket hade varit jobbigt!
 
Men måste man, så måste man tänkte jag, de
måste hört fel och tänkt att jag slapp betala för båda lägenheterna..
 
Hoppas bara de ringer upp i tid och vi får detta ordnat!
 
Annars har jag bara sovit idag, blev lite mycket igår/inatt...
 
Vad har ni gjort idag?
 
 

Dags att ni kör på!

Taggar:
Bloglovin
Ställ gärna frågor, vilka som helst.
Annars vet jag inte vad ni vill veta om något, bland annat allt jag gjort
sedan jag bloggade sist! ;-)




Anotherone bites the dust

Taggar:
Bloglovin
 
'Tjäääääääääna!!!!!!!!
 
Blev plötsligt väldigt upptagen sedan jag lade upp videoinlägg.
Men skall försöka läsa och hinna svara på era kommentarer ikväll! =)
 
Ställen massa frågor till mig också! =D
 

VIDEOBLOGG - Update

Taggar: anorexi, blogg, blå, borderline, brand lägenhet, bulimi, comeback, eriiza, göteborg, instabil personlighetsstörning, konst, missbrukare, paus, piercing, psyk, ptsd, stil, tabletter, teckning, uddevalla, update, videoblogg, väska depression ångest brand lägenhet lågor väska, ätstörningar,
Bloglovin
Och här följer en kort VIDEOBLOGG med en snabb update
vad som skett sedan jag engagerade mig i bloggandet senast.
 
 
 
Ännu en gång - ett enormt tack till Inzi som räddade
mig från hemlöshet och hyr ut sin lägenhet till mig!
 
Glömde filma det jag tecknat också, här är några bilder. ;)
 
 
 
Hur mår ni?
 
Och hoppas att ni är glada över att jag är tillbaka igen!
 

Back to stay!

Taggar:
Bloglovin
 

 
Hon är tillbaka!
 
Ny design som ni kan se, ser ni den icke,
klicka på F5-tangenten och se om det blir bättre!
 
Svarar inom de närmsta dagarna på allt ni skrivit under min paus.
 
Under tiden...
 
Ställ gärna frågor ni har om mig, mitt liv och
livet i sig om så känns intressant! =)