Informationen jag har om allt

Taggar: brand lägenhet, försäkring, göteborg, röka, stil, uddevalla,
Bloglovin
DAGEN
 
Har varit hos min kontaktperson tidigare idag.
Igår gav jag henne fullmakt över det hela, alltså
försäkringsfrågan.
Idag skulle jag ringa alla företag jag har räkningar
hos.
Jobbigt, hatar att prata i telefon, tycker att det är
obehagligt.
Men det var tvunget, och jag fixade det efter många
om och men..
Och bara 4 av 11 företag kunde ge mig e-faktura.
Resten var det jävligt jobbigt med.

Vissa var lagom kaxiga mot mig också, sådant är
ju alltid uppskattat...
 
Sedan kollade jag med min handläggare på mitt
försäkringsbolag om han kollat mina tillhörigheter
om vad som kunde räddas etc.
Det hade han inte, han hade bokat in det på torsdag.
Nåja, det är inte hela världen, två dagar senare
överlever jag..
 
 
IMORGON
 
Då skall killen från försäkringsbolaget ringa
om var jag skall bo i fortsättningen tills
en permanent bostad är ordnad..
 
 
EN FRÅGA TILL ER MED

AUTISM!
 
Något jag funderat på över ett tag, är att de flesta med
autism har svårt med ögonkontakt en längre stund, eller
överhuvudtaget.
Så min fråga är, varför är det så?
Vad är det som göra att det är obehagligt, jobbigt, onödigt,
eller vad det än beror på?
 
Inget illa ment med frågan!
 


Jag har atypisk autism. Och varför det är svårt med ögonkontakt.. jag vet inte. Det känns bara obehagligt liksom. Jag kan titta folk i ögonen korta stunder men slår undan den sen. Också tittar jag personen i ögonen igen och slår undan blicken och så håller det på typ.

2012-09-04 // 19:13:54

Jag har atypisk autism. Det känns bara fel, varför vet jag inte.

2012-09-04 // 19:24:46

Jag har Asperger och vet faktiskt inte varför det känns svårt. Känns bara så äckligt, obehagligt och pinsamt på något sätt... Jag vet liksom inte hur mycket ögonkontakt som är "okej" så jag känner mig bara sjukt obekväm.

2012-09-04 // 19:53:26

Jag har drag av autism och har också haft väldigt svårt för det där med ögonkontakt, men jag har övat upp det, så nu märks det knappt. Förutom med mina päron, fattar inte varför, men jag kan bara inte titta dem i ögonen.

Man får en orolig och olustig känsla i sig när man ser nån i ögonen. Typ som om man blottar hela sig eller nåt... vetefan, går liksom inte att beskriva.

2012-09-04 // 19:55:44

blodprover, blodvärde hb m.m. vet inte nåt har ingte fått någon som helst info om nånting hur dom ser ut :/

2012-09-04 // 20:05:54

Ah, har typ inte kunnat läsa bloggar från mobilen av ngn konstig anledning och har inte haft igång datorn så har inte kunnat följa så bra :/
klart jag kan, hehe är själv förvirrad över det nya systemet haaha xD

2012-09-04 // 20:34:29

Nej nej, det har ingenting med osäkerhet, dåligt självförtroende och att man tror att de andra tänker illa en att göra. För jag kan vara ganska säker på mig själv och tänka att de andra får la tänka vad fan de vill ;)

Det går bara inte beskriva den känslan av "obehag" eller vad man nu ska kalla det för när man möter någons ögon... Haha, har absolut ingen aning hur man ska förklara den där känslan för andra.

Men som sagt, jag kan se typ alla utom päronen i ögonen nuförtiden.

2012-09-04 // 21:21:15

Sv: Ja det är väl det som är det jobbigaste.
Jag tror att alla alltid tror/tycker/tänker något negativt om mig så ja så är det, det känns lite mer bekräftat när någon ser på en. Det är så med alla men det är såklart lättare med folk jag känner!

2012-09-04 // 21:27:39

Jooo, det var en bra jämförelse! Att jag inte tänkte på det, haha. Men om du tänker dig att det är ungefär så, så förstår du nog mer hur det är ;)

2012-09-04 // 21:29:31

Jo det är klart, det är väl olika för alla ;) Jag har ju som sagt bara drag av autism så den är ju inte av nån större grad. Kan tänka mig att de som har hela diagnosen har det mycket svårare med den delen.

Jag också det är spännande med autism, likaså det här med selektiv mutism.

2012-09-04 // 21:37:19

Jag teckar lite då och då, men för det mesta när jag är uttråkad. ;) Din blogg är verkligen jätteintressant!!
Kram

2012-09-04 // 21:57:17

sv: sökte till vc för magen så vile läkaren ja träffade ha prover om mit hb värde lever och massa andra prover ja inte vet nåt om och glutenprov för att kolla om jag är det eller inte :/. Sen fick ja med proverjag skulle göra hemma och lämna in.

2012-09-04 // 21:57:49

Sv: Jag är likadan! :)

2012-09-04 // 22:10:56

fast endel folk har ju svårt med ögonkontakt hur som helst^^
Kram!

2012-09-04 // 22:51:05

Svar: Nej, det känns bara fel, som när man inte vet var man ska titta.

2012-09-04 // 22:59:44

Gumman då!! Fan vad hemskt.. Finns om du behöver prata, det vet du!!

2012-09-04 // 23:18:41

åh fy. du har verkligen varit med om en hel del det senaste. jag hoppas innerligt att boende och allt med f-bolaget kommer lösa dig. och att du snart kan flytta till göteborg, som du så gärna vill.

men hur gick branden till? var det något elektriskt eller så?

<3 <3 <3 styrkekramar <3 <3 <3

2012-09-05 // 00:01:51

men vilken tur att du vaknade till och sedan upptäckte branden. och att du klarade dig undan oskadd. <3

2012-09-05 // 00:19:03

Sv: Jag förstår hur du tänker med katten, och som jag sa så känner ju du din katt bäst! :) Jag tog en katt som verkligen bodde på landet (i en väldigt dålig miljö förvisso) och hon hade inga problem med att bo i lägenhet, hon fick så klart vara på balkongen och så men jag gick inte ut med henne. Det var bara det jag ville säga lixom, hoppas du förstår hur jag tänker? Men det är väl individuellt säkert.. Min katt var nog rätt nöjd med att få MAT och inte ha en massa olämpliga människor omkring sig. Men med allt mitt babbel så menar jag inte att du gör nåt FEL, absolut inte, du gör säkert det som du känner är riktigt för din kisse.

Jag hoppas allt strul löser sig för dig snart.. Jag kan inte riktigt föreställa mig hur det skulle kännas att vara i din sits. Tänker på dig även om jag inte alltid kommenterar!

2012-09-05 // 00:32:53

Oj vilken läsning
Jag är stolt över att du tog steget o ringa
Stort beröm

2012-09-05 // 00:45:05

Har nöjet att följa dig, du är en överlevare, fast de ser jäkligt ut och många backar.
Sen gillar jag dina klipp
kram på dig
Blir de Göteborg får du ej rensa fisk haha

2012-09-05 // 01:05:16

ja. verkligen tur att katten inte fanns i lgh och också riskerade att skadas. <3

2012-09-05 // 01:14:35

Sv: På fredag hoppas ja annars stannar ja på vc tills jag har fått ett begripligt svar.

2012-09-05 // 05:52:40

oho!, själv kan jag inget om de ... :P skulle vara intressant om det finns en förklaring :)

2012-09-05 // 07:11:27

vad hemskt med branden!:( hoppas det löser sig för dig!
vår mailadress är [email protected]

2012-09-05 // 07:39:29

Jag har atypisk autism, jag tycker det är obehagligt att titta folk i ögonen, men jag har försöker iaf...Även om det bara blir nån sekund så tycker jag ja är "duktig" som klarade den sekunden. Jag tycker även kroppskontakt är obehaglig, speciellt med okända människor och speciellt med handflator...Det är bara min man som får hålla min hand...Jag river mig i händerna bara för tanken...

2012-09-05 // 16:40:46

Jag har adhd & aspergers och tycker ögonkontakt med främmande personer är obehagligt, det är som att man inte vill att dom ska läsa av en på något sätt, typ se igenom ens själ.. vet inte hur jag ska förklara men ungefär så är det för mig.
Även med vissa i familjen kan jag undvika ögonkontakt.. lite skumt sånt där när man nu tänker efter :P

2012-09-05 // 18:44:18

Intressant fråga! :) Jag skriver om autism i skolan just nu så jag tänkte svara på frågan men så ser jag ju att flera har svarat innan som nog förstår det bättre än mig kanske :)

2012-09-05 // 19:09:37

Det låter jobbigt! Jag hoppas allt löser sig!!

2012-09-06 // 09:50:14

Jag har ju Asberger som är en form av autism & jag har svårt för att se folk i ögonen eftersom jag tänker att de är själens spegel & ingen ska få se vad som egentligen döljer sig i sitt inre.

2012-09-06 // 13:37:42

jo jag har läst det om branden, fy fan va tråkigt. jag har inte kollat på dina videos (min dator laggar då.. :P) men vet du hur branden startade?

2012-09-11 // 18:22:14

Jag har autistiska drag men har svårt med ögonkontakt. Är det någon jag inte är så förtjust i har jag ännu svårare att se i ögonen. Vet inte varför?

2012-09-13 // 18:05:00

Jag tror iofs att det hänger ihop med att det är lättare att fokusera på vad någon annan säger om man inte behöver fokusera på att ha ögonkontakt med.

2012-09-13 // 18:07:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback