>> Historien bakom mitt mående <<

Taggar:
Bloglovin
Många har nu frågat sig varför jag mår som jag mår.
Om det nu finns en sådan anledning..

Då berättar jag kort sammanfattat ;


(Lettland)
Min mamma är en ensamstående alkoholist.
Sedan jag var liten var jag van vid detta och reflekterade aldrig över att hon däckade hela tiden.
Det var den enda jag kände till.
Men efter ett tag förstod jag ju att ingen av mina kompisars föräldrar var berusade eller däckade hela tiden.

(Sverige)
Hon träffar någon och vi flyttar till Sverige år 2000.
I början gick det väll rätt bra.
Och jag hoppades verkligen att han skulle hjälpa henne ut ur alkoholen.
Tyvärr hade han motsat effekt på henne, hon drack ännu mer.
Vilket ledde till slagsmål melan dem två.

Socialen lyfte inte ett finger trots att de kände till min situation från år 2000 eller 2001.

Till sist;
Jag börjar gymnasiet och DÅ gör socialen något.
År 2006 får jag en egen lägenhet.
Jag bor där och sköter allt bra fram till 2007 januari.
Då talar socialen om för mig att jag har för mycket pengar på ett extra konto (som jag inte får röra förräns jag är 18) Så de tar lägenheten ifrån mig....
Jag tvingas flytta hem till henne igen och åker in på sjukhus i Mars 2007 för mental kollaps.

Något mer ni undrar över ? Tveka inte att fråga !


Resten läser ni om i inlägg efter detta . . .


Tack ska du ha för att du delar!

Det är sjukligt synd att du ska behöva må såhär för att din mamma inte vet hur man ska vara en riktig mamma.



Och det är synd att du inte verkar få någon redig hjälp heller.

2009-01-12 // 18:26:18

Det sjuka med det hela är väl att du med ganska stor sannolikhet hade mått bättre om socialen hade anstängt sig från början... jag menar då hade ju kanske din mamma kunnat sluta och det hade ju påverkat dig också!

2009-01-12 // 20:22:20

socialen i Sverige är verkligen sämst. Jag tvingas flytta till min mamma efter att blivit misshandlad av min x pojkvän under ca ett års tid. Jag och mamma bråkade HELA tiden i en liten tvåa. Soc vägrade ge mig en lägenhet. Som tur är fann jag kärleken igen och bor nu med min nya pojkvänn. Men fuck Soc. Men som dig går jag på mkt mkt tabletter för ångest :/ ...Lider med dig

2009-01-12 // 21:25:26

Det är SJUKT att socialen inte gör någonting åt saken? Att ett barn skall må såhär? Det bryter inte bara mot moralen utan mot de mänskliga rättigheterna att man skall ha rätt till vård och omtanke. Det är sjukt, jag blir så jävla förbannad! Du har rätt till en frisk framtid!



Många Kramar!

2009-01-13 // 00:56:23

Usch så hemskt! De är starkt av dig att dela med dig om de du varit med om! Jag hoppas att dagen kommer när du får må bra!

Kram

2009-01-13 // 01:10:42

jag tycker du är otroligt stark som går ut med din historia. Fler borde vara som du!



Kram på dig!

2009-01-13 // 01:19:12

Usch stackare.. Du har inte haft det lätt* :(



Jag tycker du är väldigt stark som talar ut på detta sättet!



Kämpa på tjejen!





KRAM

Sandra Gee

2009-01-13 // 03:11:47

Nu förstår jag. Men socialen kan väl ändå inte ta lägenheten ifrån dig pga att du har mycket pengar? Du har ju inte tillgång till dem ännu! Går du skolan i någon annan kommun än din egen eller har de långt till skolan? Isåfall har du rätt till en lägenhet på det viset. Men vad gör socialen nu då? De kan ju inte bara låta dej flytta hem till en alkohlist. Hur gammal är du egentligen?

2009-01-17 // 14:55:05

Jag förstår inte varför inte folk kan hjälpa till istället för att stjälpa. Att dom inte kan förstå hur det ligger till med det mesta som i detta fallet då socialen och dina pengar på kontot.



Om du nu inte får röra dessa förrän du är 18 så är det ju ingenting du kan hjälpa så varför straffa dig?

Men om situationen var som den var, varför kunde inte den som bestämmer över pengarna (din mamma?) låtit dig ta del av dessa och göra så du klarar dig. För jag tror ju med all säkerhet att du hade mått bättre om du hade fått bo ensam utan din mamma.



Det verkar ju vara hon som drar dig ner i djupet, stackarn.

2009-01-18 // 02:53:14

Fy vad hemskt. Jag kan aldrig ana vad du utstått för något, men jag förstår att du har haft det tungt. Många kramar!

2009-01-27 // 15:52:46

hej! råkade hamna på din blogg. måste säga att det är en väldigt intressant blogg...missförstå mig rätt, men jag tycker du är otroligt stark som skriver om allt detta som hänt dig. många skulle gett upp för längesen. ge inte upp! kram!

2009-02-05 // 15:21:49

hej! råkade hamna på din blogg. måste säga att det är en väldigt intressant blogg...missförstå mig rätt, men jag tycker du är otroligt stark som skriver om allt detta som hänt dig. många skulle gett upp för längesen. ge inte upp! kram!



2009-02-05 // 15:22:18

jag måste bara säga att du är jävligt modig som skriver ut allt här på bloggen!(tolka inte detta fel) du verkar vara en stark person, fortsätt med det!

Jag hoppas att allt löser sig och du får verkligen inte sluta kämpa!

Stå på dig!

Kram

2009-02-07 // 16:57:10

Hej, roligt att fortsätta läsa om vad som händer, grattis till lägenheten och jobbet i sommar, låter ju som det blir ganska bra en stund.

Hur är det annars, du försvann ifrån Helgon så jag skriver här istället.



Kramar Joakim (Jook)

2009-06-04 // 21:23:30

Stark av dig att kunna skriva om det du har varit med om, och det är nog en väldigt bra grej att göra, jag har sjäv tänkt på att starta en ny blogg, där jag kan skriva om allt som har hänt mig, men har inte riktigt kommit så långt än..

Gillar din blogg, å jag lägger till dig på bloglovin :)

2009-09-08 // 18:18:18

jag får gåshud..

2009-09-21 // 18:10:04

svar: för att jag tycker att folk har behandlat dig som skit, men så klart svårt för mig att sätta mig in i ditt liv genom dig blogg:P

2009-09-21 // 20:55:11

svar: Joo det är klart:P

2009-09-22 // 19:31:08

det låter hemskt, jag har varit med om liknande så jag forstår på ett ungefär vad du gått igenom, och jag vet hur det är att leva i ett rent helvete. men jag hoppas att livet kommer att vända även för oss som haft det svårt, jag håller på dig, du verkar vara stark, du har klarat dig ända hit ju trots alla motgångar ♥

2009-11-02 // 17:07:37

Va hemskt :( mår du bättre idag?

2009-11-27 // 22:14:26

Åh, blir berörd av din historia!

Jaa, Soc e verkligen idiotiska. Min mamma dog i maj, o de har bara skapat mer problem än att lösa dem.

Älskar att du delar med dig av din historia!

kram!

2009-11-30 // 18:24:04

Har inte tänkt på att läsa detta förrän nu, men är glad att jag gjorde det. Du är en inspirerande och stark människa (jag vet att det suger att höra att man är stark när man känner sig svag, trust me, I know...) Känns som alla bryter ner ngn gång i sitt liv, och du är en av få som verkligen har anledning att göra det. It sux, att vissa människor måste ha skit-saker i sina liv.

2009-12-08 // 22:20:54

aw, stackare! håll ut!

2010-01-13 // 20:25:05

herregud! jävla socialen, jag fattar inte hur dom idioterna tänker! Starkt jobbat i alla fall.

2010-03-22 // 16:47:25

Min mamma har vart alkoholist hela mitt liv, de påverkar ens liv så mkt mer en va alla tror.!



Du verkar va en stark tjej ialf! :)

2010-03-30 // 01:40:43

Jag tror det är nyttigt att skriva om jobbiga saker man varit med om, dels för att man kan hitta andra människor som upplevt liknande men även att man inte stänger allt inne. Jag förstår verkligen inte hur socialen arbetar. En av mina nära vänner som tyvärr gick bort förra året levde med två missbrukande föräldrar och klarade sig, eller i alla fall fick klara på egen hand redan när han var sex år, blev misshandlad hemma, sedan mobbad i skolan. När han var liten kände han sig tryggare att gå ut i en mörk skog på nätterna än att vara hemma. Att sådant får hända i Sverige är för mig en gåta. Vad pysslar socialen med?

Jag tror på dig och du och din historia berör mig verkligen. KRAM

2010-04-16 // 22:33:35

: ( kramar om hoppas du har det bättre idag : 3

2010-04-19 // 18:47:00

du är stark gumman, du är stark!

2010-05-11 // 20:47:24

Ja, jag undrar över något... Sedan NÄR har min pappa varit Alkoholist!? Sitt inte och ljug på bloggen lilla du, för pappa har aldrig varit alkoholist, hur skulle han då ha klarat av sitt yrke?

Lögner är det värsta jag vet och det vet du. Så lägg ner det där med en gång.

2010-12-17 // 14:08:51

Där tar du nog fruktansvärt fel återigen. Pappa har aldrig varit alkoholist. Dessutom är det inget man är och slutar vara, det är något man är hela livet.

Ta bort lögnen från bloggen innan du retar upp mig fruktansvärt mycket.

2010-12-17 // 15:01:41

FY vad tufft det låter. Men detta är väll ännu ett bevis på att mina tankar om soc stämmer. Där de verkligen behövs där är de inte och där hjälper de inte medan där de inte behövs, där ska det minsan utredas till dödagar och resultatet är oftast att de sabbar och stjälper mer än de hjälper.

2011-09-15 // 19:40:01

aw. jag vet hur det är att ha missbruk inom familjen.

och hur svårt det var som barn att förstå varför föräldern (i mitt fall min pappa) inte var som andras föräldrar. jag har än idag en dröm om att just JAG ska kunna få pappa att bli frisk.

jag vet att det inte går - inte förrän han själv vill förändra något. men som sagt - det är en dröm.

2011-10-09 // 10:56:29

Gumman får jag fråga dig hur din metala kollaps var? Pratade med en psykiatriker idag och menade att det är de som håller på hända med mig. Jag har senaste två veckorna pendlat mellan helt hysterisk och apatisk. Idag har jag ett mer apatiskt tillstånd och orkar inte va med någon. Pojkvännen kastar pikar mot mig och menar att jag inte ska snacka med honom på veckor (fine tänker jag).



Kan en kollaps bete sig olika ? Hur visste du att det var dags att gå till sjukhuset? Kram

2012-07-13 // 13:42:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback