Myrkrypningar, känner ni igen detta?

Taggar:
Bloglovin
Efter att jag skrev föregående inlägg svarade jag på lite
kommentarer, kollade mail, stängde av datorn och började göra
mig i ordning för sängdags..
 
Läste lite ur en bok jag är nästan klar med, hade TV i bakgrunden för
något ljud, kan bli orolig om det är för tyst.
 
Och efter en stund kom myrkrypningarna.
 
Försökte göra småsaker för att distrahera mig, läsa, lösa korsord,
kolla på något TV-program, ni vet, småsaker.
 
Men de blev värre ändå, började må illa, få värre huvudvärk,
känner oro och ångest, kan inte vara still för att det kryper så.
 
Hur myrkrypningarna känns för mig:
 
Har förstått att det verkar vara olika hos olika människor.
Men för mig brukar de sätta sig i lederna, framförallt i knän, höfter och armbågar.
Sedan kan de spridas till andra delar också.
 
Men det är inte bara att det kryper, som om ett ben har somnat, utan
det känns mer som att mitt knä är "oroligt" och "nervöst".
 
Låter jättekonstigt - jag vet.
Men det är bara så jag kan förklara för att beskriva känslan så nära som möjligt.
 
Någon av er som känner igen det jag beskriver?


Sv: Ååh, drygt! Inte så konstigt att du tappade lusten då.

2013-01-28 // 19:36:40

Jag hade massor myrkrypningar när jag hade gallbesvär. Det kröp i hela kroppen men mest i benen. Då var det så kraftigt så jag var tvungen att ta sömntabletter både dag och natt för att sova. Fixade inte ens att vara vaken. Läste sen att många med gallbesvär känner en rastlöshet i kroppen så det berodde nog på det.
Det är sjukt jävla otäckt.
Jag fick även en ny medicin att testa när jag var på psykakuten i somras. Lergigan. Tog en och sen tog jag ingen mer för fy satan vilka myrkrypningar jag fick. Kan det bero på mediciner som du också får det?
Kramkram

2013-01-28 // 19:45:38

Inte så super konstigt egentligen.

När man är vaken för länge så kan inte hjärnan eller kroppen balansera sig, och när kroppen då säger till huvudet att det är dags nu, så är huvudet på en annan plats och leker spel.

Och innan man vet om det så uppstår det kaos,
för mig så känns det som att huvudet börjar skaka, och man mår riktigt riktigt illa.

2013-01-28 // 19:48:11

Sv: Haha nej det lät ju inte så peppande... x)

2013-01-28 // 20:03:38

För mig känns myrkrypningar som om det kryper kliande myror inuti mitt skelett, det brukar börja i fötterna och sedan sprider det sig i hela kroppen. Tror att det är biverkningar, så jag försöker undvika extra piller så långt som det går.
Myrkrypningar är så grymt jävla plågsamt!

2013-01-28 // 20:04:03

Jag brukar få det vid knäskålarna väldigt frustrerande.

2013-01-28 // 20:08:17

Jag har RLS (restless legs syndrome), skit jobbigt.
Så fort jag slappnar av så börjar det i antingen lårmuskeln eller under fötterna.
Så jävla äcklig känsla är det, hua :(
Fick det efter operationerna i ben & fötter som blivit mer eller mindre en vana med tiden.
Fortfarande jobbigt, ibland kan jag slippa det men det drar oftast igång såfort jag gjort en massa under dagen och ska slappna av :/

2013-01-28 // 20:24:55

Vad jag känner igen mig i det där med att TV:n måste vara på. Kan inte somna utan TV, blir också orolig och jag får ibland ångest och andningsproblem. Usch hatar det!

2013-01-28 // 20:34:41

Låter extremt jobbigt..

2013-01-28 // 20:34:47

Osäker på om jag upplevt så som du upplever det men jag har varit med om en läskig domnande känsla i högra sidan av magen och högra benet. Det domnade konstant 4 månader och så fort jag kom åt huden med tyg eller vad som helst så var det vidrigt, nästan så det brände i kroppen.

2013-01-28 // 21:04:46

Jo vet precis vad du menar! Har det just nu faktum med!

2013-01-28 // 21:51:09

i perioder lider jag också av myrkrypningar. det är fruktansvärt. hos mig sätter det sig i underarmarna, knäna och fötterna.

2013-01-28 // 22:04:49

Känner igen lite av det du skriver. För mig sitter det för det mesta i smalbenen och det känns lite som om det kliar inuti benet. Usch och fy så irriterande det är!!

2013-01-28 // 22:12:20

Sv: ja precis så är det, man måste idogt kämpa mot sin egen ovilja :-)

2013-01-28 // 22:24:02

Jag vet att jag inte "lider" av det. Men senaste veckan har mina sömnproblem trappats upp igen. Jag tror jag blir stressad och iom stressen så känner jag av den där nervösa känslan som du beskriver. Känns som ilningar av nervositet i höfterna, låren och ner till vaderna. Det har hållit i sig även dagtid..Sjukt skumt!

Sen gör det inte saken lättare att min fästman har grova sömnproblem. Han verkligen trotsar nätterna och sitter uppe vid den där jävla TV.n och det blixtrar i mitt huvud konstant. Hur mycket jag än försöker vända på mitt dygn och komma på rätt bana, så är han där och vänder det åt fel håll. Kanske är det denna stress som påverkat nervositeten i kroppen?

Hoppas det löser sig för dig.. Kram

2013-01-29 // 05:37:46

RLS tänker jag på =/
jag bruka få så ibland då ja ska sova, och man rycker till tillslut

2013-01-29 // 08:17:48

Jag har haft myrkrypningar i hela kroppen, men det var biverkningar från när jag åt Propavan. Riktigt jobbigt var det i alla fall, och jag kunde inte ligga, sitta, stå eller vara stilla en minut, så som sömntablett var den verkligen värdelös för mig. Nu äter jag bl.a. Nitrazepam till natten i stället. Den får mig visserligen inte heller att sova, men jag får en ångestlindring och blir lugnare, så någon form av effekt ger den i alla fall. Var rädd om dig!

2013-01-29 // 10:06:30

Jag får myrkrypningar av vissa läkemedel. Får precis som du skriver, en obehagskänsla, som att det typ är kolsyra i knälederna exempelvis som "poppar" runt. Rör jag på mig är det lättare att inte känna det men ska man sova och tabletten var sömntablett så motverkar man ju det lite genom att gå ut och gå runt halva stan eller ligga och "cykla" i luften.

Har bytt medicin nu och det har hjälpt mycket.

2013-01-29 // 12:24:59

Hade aldrig hört om myrkrypningar innan men när du beskriver det tror jag att jag vet vad du menar.
Vet inte om det är samma sak som ja själv får, tror mina mediciner orsakat darrningar som jag inte alls kan styra över själv, vissa dagar bättre andra dagar sämre.
Vet som sagt inte om det är samma sak, men jag lider med dig!

2013-01-29 // 16:17:14

Jodå jag känner igen det där, har dock minskat något sedan jag började på stratteran. Med myrkrypningarna hör för mig både ångest och oro till

2013-01-29 // 17:52:50

Jag tror jag vet vad du menar. Jag har testat X antal olika mediciner och endel av dem har gett sådan biverkning som du beskriver. Fast jag brukar beskriva det som restless legs. Det är som att benen inte kan vara stilla, det känns som att man måste sparka och rycka med benen hela tiden. Det är riktigt jävla störande särskilt när man ska försöka sova.

2013-01-29 // 19:52:28

Jag känner absolut igen det. Jag får det rätt ofta i benen. Och det kryper i benen och de blir ryckiga och som du skriver ''nervösa och oroliga''. Jag kan ibland ha det bara i vaderna, ibland i fötterna, ibland bara i ena benet, men oftast kommer det i båda benen i hela benen. Det är sjukt obehagligt och folk stör sig väldigt mycket på det (jag med såklart).

2013-01-31 // 19:21:23

Har också myrkrypningar, det är så hemskt. Många får det av mediciner. För mig går det i släkten, har i benen som spridit sig till armarna över åren, gör ont och jag förlorar förståndet utan att överdriva. I sådana tillstånd gör jag vad som helst för att slippa det, har bett andra ''hämta sågen'' och hjälpa mig skära av mina armar och ben.

2013-02-06 // 06:50:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback