Hos tandläkaren & annat

Taggar:
Bloglovin
Idag har man ångest, ångest för allt, men mest för helgen.
Både att jag gick ut, trots att jag egentligen inte direkt
ville, och för att jag skar mig..

Idag var jag också hos tandläkaren, något som skrämmer mig.
När jag var liten/yngre hade jag inga problem med det alls,
men under åren har mer och mer saker gjort mig räddare för
det mesta..


Och ännu en gång är mina tänder åt helvete, nu har jag inte
bara 6 påbörjade hål, utan 9 påbörjade hål.
Fick en tid i december för lagning - kul..

FÖR ER SOM IBLAND SPYR SOM JAG - Fick veta idag för första gången att man ALDRIG skall borsta tänderna efter att man spytt, då blir det mycket värre. Skölj med flour, t.ex Dentan.
Jag anade att det var så, men alla tidigare tandläkare har sagt att jag skall borsta.
Av magsyran fräter emaljen bort, sedan borsta och använda tandkräm på det, sliter bort det mesta.

Hade ni en roligare dag, vad har ni gjort ?


Vadå? att jag skrev att den var fin nu? menade bara att jag har piercat den så nu är den fin :P

Okej, vad bra... så man inte ångrar sig, heh.



Ja, jag läste..Förstår att det inte är kul men allt löser sig till slut :)

Jodå, den var bra... förutom att man blir seg bara men annars så.

2011-10-31 // 18:03:12

Själv har jag inte varit till käftis p över 14 år och har inga planer på att gå dit heller.

2011-10-31 // 18:05:23

Åh det är så svårt, jag vet, men kan du på något vis använda dig av dina DBT-skills när ångesten och minnena över helgen kommer, och försöka vara medvetet närvarande i nuet? Sjukt svårt, jag vet och jag vill inte låta som nån klämkäck terapeut som tror sig ha svaren på alla problem. Fast å andra sidan måste man få tid till att älta det man ångrar, för att sedan försöka släppa det.



Kanske grundar sig din smygande rädsla för tandläkaren på att du helt enkelt befinner dig på en plats i livet där allt redan är fyllt med ångest och minsta lilla sak kan få dig ur balans? Tex fobi (nu lider du kanske inte av ren tandläkarfobi - men jag tänkte dra en liknelse) är egentligen bara en vanlig ångest som lyckats betinga en viss grej med just ångest. Exempelvis spindelfobi: i grunden är det inte spindeln som är det jobbiga, det är ångesten inuti som är så skrämmande, men på något vis behöver ångesten vara något konkret och då blir det i det här fallet spindlar.



Äh, vetfan om du hängde med i mina banor där ;P



Har också ett gäng hål i min käft. Men det kan väl ingen som läser min blogg undgått :P Har du rätt till ett sånt här "tandvårdskort" förresten? Eller så kanske du redan har ett?

2011-10-31 // 18:21:17

Jag gick också innan det började kosta massor och nu, ja nu finns det andra hål att stoppa pengarna i.

2011-10-31 // 18:32:24

Usch avskyr tandläkaren..=( Sv. Vad tråkigt. Hoppas det blir bättre snart iallafall-

2011-10-31 // 18:36:08

Usch avskyr tandläkaren..=( Sv. Vad tråkigt. Hoppas det blir bättre snart iallafall-

2011-10-31 // 18:36:10

Tack snälla du för fin kommentar inne på min blogg!

Roligt att du gillar sminkningarna! =D



Läste ditt inlägg här.

Fy så jobbigt du verkar ha det!

Har en vän som också skär sig, och man blir så förtvivlad som vän då man inte vet vad man ska göra för att kunnat hjälpa... Men att finnas till för sin vän kan man iaf göra.



Jag är heller inget stort fan av tandläkaren.

Knepigt det där, men när jag var liten och yngre så var jaginte alls rädd, men ju äldre man blivit desto mer rädd har jag blivit.



Ta hand om dig tjejen! Och välkommen åter in till min makeupblogg! Uppdaterar då och då!



/Kram Hanna

2011-10-31 // 18:43:28

Usch det är aldrig kul.. Migrän är inte kul det heller. Jo det förstår jag, det är ju inte så konstigt då.

Men hoppas det trollas bort snart på något bra sätt. :)

Har du för dig idag då ?

2011-10-31 // 18:51:16

Jag har Aspergers, men någe "grönt" kort har jag inte. Jag fr betala som alla andra. Nä, detta med tandläkare känns mer och mer som en klassfråga tyvärr. :-(

2011-10-31 // 19:15:28

Ja vi får hoppas på det ! :)

Okej, usch tandläkaren är aldrig kul. Okej, :)

Just nu sitter jag och pillar lite med bloggen, beslutsångest, men får se hur länge texterna ser ut som de gör nu :)

Annars ska jag ta och äta lite snart , och så blir det väl film :)

2011-10-31 // 19:25:38

Skumt! känner inte till några specifika Aspergr tabletter. Jag äter cipralex för min depression. Får prata med de p habiliteringen sen.

2011-10-31 // 19:29:07

Sv: Tack så mycket! :D



2011-10-31 // 19:30:15

Det blir antingen Hangover part 2 eller Crazy stupid love, eller båda :) Vet inte än :)

Okej, den som va innan eller den jag ändrade till nu ? :)

2011-10-31 // 19:43:06

svar: Tack :) !

2011-10-31 // 19:49:44

Jag blandar vatten och tandkräm i munnen och gurglas och så en stund. Eftersom tandkräm är basiskt så neutraliserar det en del av syrahalten som blir kvar i munnen av magsyra.



Jag har suttit och väntat på ÄSkliniken och sedan fått veta att hon jag skulle träffa är sjuk haha! Pretty much min dag. Köpt en tröja också!

2011-10-31 // 20:11:17

Nej jag förstår precis, det skulle jag också bli. Nu är jag ju inte tatuerare ännu, skall snart skaffa lärlingsplats. Och innan jag ens har det lär jag nog redan ha börjat skaffa tatueringar själv. Som sagt det ända som saknas är pengarna och de håller jag på att sparar ihop. Så tatueringar kommer :D

2011-10-31 // 20:15:40

låter tufft hjärtat... tänker på dig.



Har också hört det där att man inte ska borsta tänderna efter att man spytt.

2011-10-31 // 20:47:26

Jag har också blivit rädd för det mesta. Har inte gått till tandläkaren på flera år:(

2011-10-31 // 21:01:43

Mjo... :/ Det är ju så, tyvärr..

Okej, vad jobbigt :/ Så är det för mig med, speciellt den senaste veckan.. Den har varit riktigt konstig.

Det där om att inte borsta tänderna osv stämmer väldigt bra. Bra att du skriver det, tror inte det är många som vet det. (Jag själv är tandläkarbarn, haha)

2011-10-31 // 21:35:41

sv: Hmm, min motivation kommer också och går. Men för det mesta finns den där. Jag gillar ju att träna, och mår mycket bättre både fysiskt och psykiskt när jag tränar. Fast de första minuterna vill jag oftast bara lägga av, men det blir liksom bättre, haha.

2011-10-31 // 21:45:26

Skönt att det finns dom som förstår iaf. Som du. Känner mig så ensam o missförstådd. Hatar att bli trampad på bara för att jag inte orkar som andra "friska". Ställer inte in träffar med vänner för att det är kul liksom.

Stor kram

2011-10-31 // 21:48:02

Varför funkar inte dom ihop? Medicinerna alltså?

Så starka är väl inte migränmedicin?



9 hål? Hur lyckas du med det?



Bara massa flyttpackande här.



Hur blir veckan?

kramar

2011-10-31 // 22:16:35

sv: rosett? i was talking about the girl, yum-o! ;) hehe

2011-10-31 // 22:21:12

Jaha.. nej, eller har haft förut men då blev jag tvungen att ta ut de för jag jobbade i kök så fick inte ha de men nu tänkte jag att nu ska jag ha de om det är så det sista jag gör ;P haha



Mjo, kanske.. tänkte väl lägga mig och läsa lite så får vi se om det blir 1 sida eller upp mot 100 sidor innan jag somnar :P

2011-10-31 // 22:30:41

Sv: Ja jag såg vad du hade skrivit :S

Jag var hos en kompis och färga mitt löshår,kolla på Skönheten och Odjuret och satte i mitt löshår. Sen umgåtts med familjen.



Jag är också rädd för tandläkaren då jag fick dra ut 5 tänder varav en låg nere i tandbenet och fick operera ut den med mycket bedövningssprutor när jag var 12 år gammal. Så jag har tandläkarskräck!

2011-10-31 // 23:41:19

haha ja nej det hade varit lite surt då ;D haha kram

2011-11-01 // 00:23:14

Jag hoppas ångesten är mildare för dig idag!



haha oj, dricker precis min andra kopp för idag men lär aldrig komma upp i de mängderna du dricker^^



Ja verkligen, jag ska försöka låta bli! Nej, du är hemma för det mesta på dagarna?

2011-11-01 // 10:29:36

Sv. Ja laga är verkligen inte roligt... =( Du kan inte få lustgas? Brukar kunna hjälpa lite...

2011-11-01 // 10:51:37

Åh, vasd jobbigt :(

Kram

2011-11-01 // 12:51:42

Lider med dig, har själv inte haft det sådär jätte bra.

Ångest och ilska.

Det är nästan omöjligt och prata också, som hjärnan och munnen inte kommer överens :/



Tack :D Är själv skit nöjd, det blev bättre en vad jag förväntat mig :)



Jo, håller med dig om det :) Önskar att jag hade det mer så när jag gick i skolan. Fick se några extremt ointressanta föreställningar istället ...

Men men

2011-11-01 // 13:38:12

Haha, jag vet faktiskt inte vilken typ av yoga det är :P Kör yoga 1 och 2 på friskis och svettis :)



Aj då, 9 hål låter inte kul! :s Själv har jag aldrig haft hål men dina tänder förvärras antagligen väsentligt av magsyran :/ Puss!

2011-11-01 // 16:00:47

Tack för dina fina ord! :)



Bra att du går till tandläkaren! Jag är 25 år och har inte varit hos tandläkaren sen jag var 22 år. Mina tänder är förmodligen superslitna och helt förstörda, men jag är rädd för att gå till tandläkaren och det skulle kosta massor av pengar.

2011-11-01 // 21:43:36

Åh tacl så mkt! vad glad jag blir. roligt att du gillar det :-D

2011-11-02 // 03:37:29

sluta spy om du kan, det är inte värt det, jag LOVAR!

2011-11-05 // 01:05:35

Mina tänder är också åt helvete, fy fan säger jag bara. Efter år med medicin, hetsätning (och därmed dålig kost) samt spyor har de blivit i ganska dåligt skick. Har ungefär lika många hål på gång som du, plus tre fullt utvecklade varav ett 'är så djupgående att tanden kommer dras ut (eftersom det är billigare än rotfyllning). Det suger rejält, jag vet, så jag lider enormt med dig.



Vad konstigt förresten att tidigare tandläkare sagt till dig att man ska borsta när man spytt. Jag trodde det var allmänt känt bland tandläkare att det bara ökar risken för bestående skador på emaljen. Lyckligtvis lärde jag mig nästan direkt då jag drabbades av bulimi att man aldrig ska borsta direkt efter att man spytt, annars hade jag nog haft ännu sämre tänder.

2011-11-10 // 16:38:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback