Inget nytt, ångest & alkoholism?

Taggar:
Bloglovin
Som sagt, det händer inget nyt hos mig.
Bara en helt del ångest över mina vin-dagar.
Tyvärr "måste" jag ibland ta till alkohol för sömnen.

Länge fruktade jag dagen jag skulle fylla 20.
Just för tillgängligheten av Systembolaget.
Har inte riktigt haft problem med det tidagare,
inte som nu.

Vill inte bli som min mamma - alkoholist.
Man blir det så lätt, man märker oftast inte
hur man förfaller

Har ni, eller har ni haft dessa

ifrågasättanden?

Vad har ni gjort då?


Svar: Ja, jag är livrädd för att bli övergiven. Det är ett av mina största problem, och jag har ju borderline.. haha som om det vore svaret på allt.. men men!

2011-11-20 // 17:52:00

Det där är farligt. Du kan åka ner i alkohol träsket om du fortsätter så. Eftersom du själv ifrågasatt det hela så bör du nog sluta med det på en gång.



Sv: Tack. Det var en journalist som ville intervjua mig.

2011-11-20 // 18:21:40

ja va tvungen och ta antabus för dom tryckte att ja drack för mycket. på helgerna så ligger ja och kollar film eller inte och kollar runt på nätet och är ute med min hund.. se på veckorna så går ja på framtidsspåret och är på äs - mottagningen.

2011-11-20 // 18:39:06

Sv: Nae har så svårt att sova bara, kan ligga i flera timmar utan att vara trött :/



Hoppas det löser för dig och dina vindagar eller vad man ska säga. Ta hand om dig. :)

2011-11-20 // 18:39:41

Sv: Ja min vän passade verkligen i sånt smink. Nej inte allt för jobbigt :) OK hoppas du får dina mediciner då :)

2011-11-20 // 18:48:03

de funka med ja fick massa tips på hur ja skulle kunna dricka ändå.

jo ja behöver inte äta lunch på äs mer för ja tyckte att de va onödigt att åka dit för att äta lunch, ja behöver prata om problemet istället för att äta. så ska bara få komma dit och väga mig och prata nu. men ska inte dit fören om två veckor nu. väntar ju fortfarande på att dom ska höra av sig från östra.

ja gillar alla filmer typ.

2011-11-20 // 19:10:00

Låter jobbigt.=( Ja de smakade lite mjölkaktigt så inte alls så tokigt faktiskt

2011-11-20 // 19:24:48

SV; Det kan vara för jag slutade tvärt med min medicin, en vän råkade ut för samma sak så, troligen nåt sånt.



Du är så medveten, jag tror att det kommer hindra en alkoholism,

2011-11-20 // 19:45:51

SV: ja, det tycker jag!:)



Usch..låter jobbigt :( Du kan inte försöka ersätta vinet med något annat? :)

2011-11-20 // 20:19:21

Vilket sammanträffande, skrev just ett inlägg om missbruk. Har också använt alkohol i felaktiga syften. Det är först nu, när jag lagt av med alkoholen och varit något sånär nykter i två år som jag förstår att jag var på väg rakt ned i ett missbruk.



Önskar jag kunde ge dig något råd, något tips, men jag är själv alldeles clueless eftersom jag fortfarande använder diverse substanser på fel sätt. Allt jag kan säga är att jag vet hur det är att befinna sig i en situation där man känner sig tvungen till att ta till ohälsosamma metoder för att orka med.



Men du har insikt i att det är ett farligt beteende och just insikt är kanske det viktigaste man måste ha för att kunna hantera situationen och skiten med.



Sv: Tack för peppet :) Jag vet att jag har styrkan, jag vet att ångesten alltid tar slut, men som sagt - när den håller i sig i flera, flera timmar i rad blir jag faen desperat och tänker i destruktiva banor. Ska ta upp detta med öppenvården imon, hoppas på någon starkare v.b. Men det kan jag väl glömma visserligen :S



Haha, så twisted att man blir en vandrande fass-bok när man får med psykiatrin att göra. Men som du säger, det är en bra känsla när man kan ge någon annan patient råd om medicinering som kanske kan hjälpa dem.

2011-11-20 // 21:30:41

Jag vet att du är stark nog att stå emot, och jag vet att du inte kommer att bli alkoholist !



Okej, men usch, nej då förstår jag att det inte vart så lätt att sova..

Med mig är det bra, lite trött och irro på mig själv för att jag inte har haft tid att träna pga pluggandet. =/

Med dig då ?

2011-11-20 // 21:34:44

Agree!



Nej en sänds inte på tv, den amerikanska sändes på mtv. Men den är inte i närheten av den brittiska.

Finns att ladda ner lite här och var : )

2011-11-20 // 22:33:32

jo, det är lite lyxigt med champangebrunch, men det kan man väl vara värd ibland;). Känner du ett sug innan lunch dagen efter att du druckit är du nog illa ute, men men den medvetenheten du verkar ha borde du klara dej fint;)

2011-11-20 // 23:23:08

Sv Hmm jag hoppas verkligen att det löser sig o att dom lyssnar på dig, annars kanske det är läge att byta medicin o få nåt som verkligen funkar på dig... :&

2011-11-20 // 23:44:35

Hej! Jag förstår din rädsla. Det sägs att alkoholism går i generna, men vet inte om jag tror på de? Jag har också sjukt svårt med sömnen. Sover 2,3 max4timmar per natt. Jag tar inte till alkohol just för att min pappa också är alkis men jag dövar med tabletter. Pappa som är både alkis och tablettmissbrukare, jag vill heller inte bli som han. Känner att jag är på väg dit fast att jag inte vill...men vad är jag utan tabletterna, går det att leva utan dom? Just nu vet jag inte! Har just kommit hem från 4månader på psyk och tabletterna är just nu mina bästa vänner. Tragiskt men sant. Hoppas att jag snart ska kunna börja leva utan dom. Bara börja leva helt enkelt. Tro på din egen styrka, använd redskapen i DBT och glöm aldrig att JUST DU är värdefull!

2011-11-21 // 01:38:43

Man märker inte att man sakta faller dit, hade en mamma som var alkoholist och jag är rädd för att det ska ta överhanden utan att jag skulle märka det.. Förstår hur du tänker.

2011-11-21 // 05:39:02

sv: jaa jag gillar också att köpa gamla böcker och bara läääsa! :D älskar självbiografier också ;D



favoritbok?



kram

2011-11-21 // 10:12:38

SV; Jag har inte slutat, jag hade bara inte råd att köpa den. Betalar allt själv, med studiebidraget. Det var Sertralin. Och jag har ganska hög dos av den, så det var inte roligt alls. Men min kurator körde pengar i handen på mig och skjutsade iväg mig till Apoteket, så nu har jag den igen. Dock tog jag överdos i kördags och blandade med alkohol. Hm. Men nu är det bra igen.



Varför Förnyade inte läkarn? det är ju idiotisk t.. :( Du måste ju få medicinen du behöver..

2011-11-21 // 12:06:44

Om du måste ta till alkohol för att kunna sova skulle jag tyvärr säga att du redan är en alkoholist.

2011-11-21 // 13:03:55

Vad värdelöst av läkarna att inte skriva ut i tid. De måste ju fatta att du behöver medicinen. Skäll på dem. Det ska inte vara så att du måste ta till alkohol för att du inte fått medicin utskrivet i tid.

2011-11-21 // 13:26:40

alkohol är lurigt. jag har aldrig haft en sund relation till alkoholen, men det var först sommaren 2010 som jag förstod hur illa jag använder alkohol. tre månader med antabus och idag har jag varit nykter i drygt 16 månader.



det är en daglig kamp. men det är värt det. speciellt när en har missbruk i familjen. som även jag har.

2011-11-21 // 13:29:38

har inte känt själv i dem banerna så är inte mycket till hjälp. jag hoppas du kommer få svar på dina funderingar!



sv, helt rätt grönt kan vara lite klurigt på det viset

2011-11-21 // 13:32:29

Sv. Hmm minns inte vad jag menade. Ledsen, jag är sån jäkla virrpanna, minne som en guldfisk. Hur har denna måndag varit så här lång då?

2011-11-21 // 13:33:01

Sv: Jag minns det väääldigt väl, önskar att jag inte gjorde det, och samma sak med de andra panik attackerna som blev värre och värre :/

3-4 år, så tidigt? Måste ha varit jobbigt att inte ha en blekaste aning om vad det var :/

Hehe ;)



Tror jag förstår vad du menar, eller jo jag förstår.

Ne för det är ju inte ett dugg coolt att må psykiskt dåligt. Skulle göra mycket för att slippa viss skit.



Brukar också ha de frågesättningarna.

Men jag dricker sällan, ibland tar jag ett glas öl.

Jag dricker inte annars, för jag vet inte hur jag skulle

bete mig och hur jag skulle må psykiskt.

Och så tar jag ganska mycket medicin, vill inte att de ska

tappa effekten.



Har du testat spikmatta?

Det kanske kan hjälpa dig för att sova.

2011-11-21 // 14:32:05

Jag är likadan.. Har jag tillgång till sprit så tar jag gärna några klunkar innan jag går och lägger mig

2011-11-21 // 18:49:53

Jag är nog mera åt andr hållet. Jag ska inte säga att jag aldrig dricker alkohol för det gör jag. Tex vitt vin eller jägermeister eller likör typ Mozart, bailys etc. Men jag dricker det väldigt sällan och bara i sällskap. =)

2011-11-21 // 19:15:10

Skriv en för och nack dels lista med att dricka.. det kan hjälpa dig att få en mer övergriplig bild av din situation och då kanske du verkligen ser vad du behöver göra för att inte hamna där. Bara du själv kan avgöra om du ska dricka eller inte. Det låter hårt men Ingen tvingar dig att ta det där glaset. Bara du kan bestämma vad du ska och inte ska göra.

Jag hoppas du finner din väg.



kram!

2011-11-21 // 20:57:40

sv - Stavar jag så illa... Usch då.. :-/



Inte skall det stå syndhetstecken, byt ut "y" mot "u" så det blir sundhetstecken.

2011-11-21 // 21:19:05

Har haft stora problem med alkohol i perioder.. Har dels använt det när jag haft ångest och dels för att jag haft ett otroligt sug efter att bli full och slippa alla problem för någon timme eller två. Har en bror som varit alkoholist så länge jag kan minnas, mitt beteende påminner om hans och jag är livrädd för att bli som honom..

2011-11-21 // 21:58:36

Hej!



Jag förstår att du tar till alkoholen för att sova, för att ta bort ångest mm. Skäms inte heller. Ptsd är också något som gör att man har lätt för att ta till missbruk (enligt forskning)

Ställ krav på att de ska hjälpa dig! Du har den rätten!

Kram

2011-11-22 // 00:36:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback