Dissociation - har ni upplevt detta ?

Taggar:
Bloglovin
Wikipedia;
"Dissociativ identitetsstörning (eng, dissociative identity disorder, DID)
är en psykiatrisk diagnos som beskriver ett tillstånd där en
enskild individ uppvisar distinkta multipla personligheter
(kallade alteregon), där varje alterego har olika mönster
vad gäller uppfattningar och interaktion med sin omgivning."

Detta tillstånd är något jag upplever
allt för ofta.
Senast 10min. sedan kände jag sådan
overklighetskänsla att jag "försvann" i ett
par minuter.



Kollade på TV, och "vaknade" till mitt uppe
i programmet.
För mig är detta ett vanligt tillstånd.

Något jag tar till när jag mår dåligt, ett
minne jag vill slippa.
En tanke som trycker på allt för hårt, som
är allt för smärtsam.

Har ni upplevt detta tillstånd ?


När jag mår extra dåligt slutar äter jag i princip inget och sover knappt. Sitter uppe på nätterna och stirrar ut genom fönstret eller skriver. Förr brukade jag skära mig, men har inte gjort det det senaste halvåret

2011-04-30 // 17:18:35

Jag jag är väldigt glad att jag lyckades sluta =) men det var inte precis enkelt =/ ja, jag dricker extra mycket kaffe då

2011-04-30 // 17:24:43

sv: nej inte många förstår :/

Och ja jag har upplevt det tillståndet.

2011-04-30 // 17:29:23

Nä precis =/ angående ditt inlägg, jag har upplevt det ett par gånger

2011-04-30 // 18:08:42

SV: Jag har olika personligheter. Jag kan tillexempel bli en liten flicka på ca 7 år. Och ofta så "försvinner" jag i några minuter också vaknar jag till och ba: oj..var är jag nånstans?

2011-04-30 // 19:04:36

Jag gillar inte heller det. Känns som om jag tappar bort mig själv då ._.

2011-04-30 // 20:16:50

SV: ja det är inte lätt när psyket spelar en ett spratt typ. Undra hur det kan bli sådär konstigt egentligen. Vad det är som är fel i hjärnan?

2011-04-30 // 21:07:16

sv. absolut! men sen var det ju mer "coolt" att supa under storhelger när man var under 18, sen skaffar ju dom flesta jobb & man har inte tid/ork till att festa längre. :)



nej så har jag nog aldrig känt mig.

2011-04-30 // 21:46:53

Eller hur. Jag har aldrig haft en diagnos förutom depression, men jag har nog ändå alltid kunnat klassas som sjuk på ett eller annat sätt

2011-04-30 // 22:00:49

SV; Skönt att det inte bara är jag som tycker så.. har ibland känts som att folk tror att jag VILL att borderlinen inte ska försvinna, men det är inte det de handlar om.



Angående ditt inlägg så är dissociation vanligt när man har borderline, upplever själv det där många gånger per dag men det är också någonting man lär sig att leva med och minska på, hoppas jag! :)

Kram!

2011-04-30 // 22:26:40

Hade dissociativa symptom när jag var liten tydligen, fick reda på det nu senare när jag berättade lite om det förflutna. Nu vet jag inte, har svårt för att förstå betydelsen faktiskt även fast jag har läst om det ett flertal gånger. Jag försvinner ofta och får overklighetskänslor men jag vet inte om det riktigt räknas som att dissociera.

2011-05-01 // 00:44:05

Jag lider också av PTSD, vilket är en dissociativ sjukdom om jag förstått det rätt? Har i alla fall mycket flashbacks där jag nästan helt släpper tid, rum och verklighet. Vaknar upp plötsligt och vet inte vad som hänt i "verkligheten". Är det så för dig med?



Sv: tråkigt att du förlorat dina känningar, men var lugn! Sådant går ABSOLUT att träna upp, särskilt om du är känslig och öppen för sådant. Det kan försvinna då du är rädd och förtränger dina känningar, men det är bara att säga till om du vill ha tips på att öppna upp. Var dock försiktig! Är man - som vi är - psykiskt sjuka och mentalt känsliga, är det viktigt att ta det lugnt och inte meditera 8 timmar i sträck till exempel.



Jättebra blogg du har :D

2011-05-01 // 15:09:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback