V-Blogg Psykos-illussion?

Taggar: blogg, bloggare, borderline, bostadslös, eriiza, göteborg, hemlös, ips, läkare, läkarsamtal, läkarutlåtande, psyk, psykiatri, ptsd,
Bloglovin
Hallå.
 
 
 
 
- bizaorro!
 
 
 
Någon av er som vet skillnaden mellan illusion och psykos?????
 
 


Men på riktigt, vad är det för efterblivna grottmänniskor som jobbar på psyk egentligen?

Känns ju som pricken över i - som om det inte räcker med allt annat du gått igenom på senaste så ska dom också krångla. Det känns som om jag skriver det här jämt till dig men jag menar det, jag HOPPAS VERKLIGEN att det löser sig för dig snart. Det är fruktansvärt att du ska behöva ha det såhär ): <3

Angående psykos/illusion har jag nog tyvärr inte så mycket att komma med. Mina läkare har alltid pratat om "illusioner" och "upplevelser", gärna med en tyken holier-than-thou-attityd och äcklig överlägsenhet. Om du tror/är orolig över att det faktiskt är en psykos tycker jag att du ska försöka pusha för att få dom att kolla på det, det kan ju sluta precis hur jävla illa som helst annars liksom..

2013-10-16 // 09:28:00

jag håller med föregående talare. vilka idioter äre som jobbar på psyk? jösses

2013-10-16 // 11:10:56

Usch ja, jag blir också sjukt stressad av yoga, mindfullness osv osv.

Som svar på din fråga: Jag har aldrig fått höra att jag skulle ha illusioner, utan vanföreställningar, psykoser/gränspsykotisk och hallucinationer.
Men nu har jag dock sådana typer av diagnoser.

Och att det skulle vara omöjligt att ha Borderline och psykoser samtidigt är rent skitsnack. Då har de inte läst ordentligt om Borderline, där det inte är helt ovanligt att man blir så kallat "gränspsykotisk".

Nu förstår jag inte riktigt vad det är som de menar med "illusioner", jag skulle nog snarare säga att det är hallucinationer, som du får.
Och hallucinationer och vanföreställningar är exempel på symptom vid en psykos.
Jag tror inte att de vet vad de snackar om.

Att drabbas av en psykos innebär ju att man tappar kontakt med verkligheten och går in i en egen, värld. Alltså man tappar person, rum och tid.
VILKET inte skulle kunna var helt omöjligt i och med din PTSD... Så där tycker JAG att läkaren har fel.
Sedan kanske det inte är så att du har just en PSYKOSSJUKDOM, men hallucinationer och vanföreställningar kan ju finnas iallafall.
Men detta är bara vad jag tycker, tror och anser.

Du har kanske redan läs om det, men jag tycker att denna sida förklarar det bra: http://www.vardguiden.se/Tema/Psykisk-ohalsa/Psykos/


Jag skulle gärna vilja veta mer om vad det är du upplever.

Ursäkta min lilla roman här.

2013-10-16 // 11:36:41

Först måste jag säga att det är tragiskt att du ska behöva utsättas för förnedring av vården. De har ingen rätt att förminska dina problem genom att ge sig i kast med semantiska utsvävningar.

När det gäller illusioner och psykoser så är frågan svår. Var går gränsen? Men jag har fått det förklarat ungefär såhär (ställ gärna följdfrågor om det är oklart):

En illusion är när verkligheten förvrängs. Exempel på detta är när en lampa ser ut som ett spöke, eller när en tolkar skrik på gatan som att de exempelvis säger ditt namn, fastän någon därute pratar om något helt annat. En hallucination är något som inte finns i den yttre verkligheten. Om du exempelvis i ditt hem hör någon säga något fastän du är ensam så är den en hallucination. Exakt var gränsen går är ju jävligt svårt. Det är ju faktiskt också så att bara för att en hallucinerar så är en inte per automatik psykotisk. En psykos innebär (som har påpekats ovan) att en tappar kontakten med verkligheten i varierande grad, och då måste VANFÖRESTÄLLNINGAR komma in i bilden. Exakt vad som är en vanföreställning är dock oklart. Det har förklarats för mig att en vanföreställning är att tro att något är sant när det är uppenbart för andra att så inte är fallet. Exempel på detta är att om jag tror att jag är en häst så är jag psykotisk. MEN detta är ju djupt problematiskt. Skillnaden i vad som är en åsikt och vad som är en vanföreställning är svår. Att tex påstå att fattigdomen minskar i världen är inte att vara psykotisk trots att andra människor anser att de klart och tydligt kan se att så inte är fallet. Det finns inga skarpa linjer.

Angående din fråga om diagnoser och illusioner/psykoser så är det så att jag anser att din läkare är helt jävla dum i huvudet. Det är allmänt känt och belagt att människor med borderlineproblematik kan uppleva illusioner, hallucinationer OCH vanföreställningar. Ett ofta återkommande exempel i den här frågan är ju såklart att det finns en del personer med borderlineproblematik som har en såpass nedvärderande uppfattning om sig själva att det är en vanföreställning (tex "alla hatar mig för att jag är totalt oduglig"). Det finns också människor med borderline som upplever det som erkänns av vården att vara en psykos, nämligen att de tappar kontakten med verkligheten, exempelvis genom att då och då så att säga gå in i sin egen värld. Borderlinebegreppet var från början en diagnos som sattes på främst unga kvinnor som befann sig i gränslandet mellan psykos och neuros. Visserligen har detta begrepp på senare tid fått en förändrad innebörd, men det innebär inte att borderline ändå till viss del kan medföra psykotiska symtom.

PTSD är också känt för att kunna ge upphov till psykotiska symtom. Dessa kan bland annat innefatta en utbredd paranoia, exempelvis om en har utsatts för sexuella övergrepp kan det skapa en tro att alla män våldtar. (Jag menar inte på något sätt att utnämna alla män till förövare, men det är ju trots allt så att männen står för den största delen av det sexuella våldet.)

Den psykiatriska vården skiljer ofta mellan psykotiska symtom och en egentlig psykos. Återigen: Var fan går gränsen? De brukar säga att för att en ska en psykos så ska vanföreställningarna pågå under en längre tid. Dock är det så att vissa läkare använder sig av begreppet temporär psykos. Detta kan exempelvis inträffa vid stark ångest, när en är så rädd att en tappar kontakten med verkligheten under en stund.

För att komplicera det hela ytterligare så är det också så att den psykiatriska vården skiljer mellan dissociation och psykos. En dissociation är en form av upplevd verklighetsförvrängning. Detta kan exempelvis vara att en upplever sig själv eller omvärlden som "overklig". En del berättar att de ser världen som om den vore en film, eller sig själva som ett spöke. Vissa ser inte igen sin egen spegelbild, osv. (Detta känner du säkert redan till.)

Jag har schizoaffektivt syndrom av både depressivt och maniskt slag. Detta innebär att jag dels pendlar mycket i mitt emotionella tillstånd, med både mani och depression. Det innebär också att jag upplever illusioner, hallucinationer och, i viss mån, vanföreställningar. Detta är en psykossjukdom, men det betyder inte att jag är psykotisk. Min fd läkare kallade det "dissociation med psykotiska inslag". Jag upplever alltså förvrängning av verkligheten, främst i form av hörsel- och synillusioner, samt uttalade hallucinationer, dvs att jag hör och ser saker (och ibland känner saker) som inte existerar. Imorse upplevde jag att en annan person låg bredvid mig i min säng och rörde vid min kropp, talade till mig och jag såg även ljusfläckar på väggen. Eftersom jag visste om att jag var ensam drog jag slutsatsen att det jag upplevde enbart fanns i mitt huvud. Därmed hade jag inte en vanföreställning. Jag har dock upplevt vanföreställningar under kortare tider. Detta har exempelvis varit paranoia (alla män i svarta jackor är ute efter mig) och jag har vid tillfällen upplevt detta som helt sant, trots att det inte har varit det. Detta är alltså några exempel på psykotiska tendenser, men inte i sig en egentlig psykos. Schizoaffektivt syndrom innebär (till skillnad från biolära tillstånd) att en kan uppleva dissociation/hallucination/illusion/psykos vid mani, depression och det sk "neutrala stämningsläget".

Tilläggas bor också att den vård jag får (eller iallafall har fått hittills) har inneburit neuroleptika mot dissociation/psykos, samt att vården har varit sparsam med att ge mig medicin som kan framkalla psykos hos de som har tendenser till detta, exempelvis var de i början ovilliga att ge mig centralstimulantia (Concerta) mot min ADHD eftersom jag har psykotiska inslag i min psykiska problematik. Tilläggas bör även att den vård jag får inte har tillhört psykosavdelningarna. Inom öppenvården har jag varit på bedömning hos psykosenheten som meddelade att det var dissociativt och ej psykotiskt, och jag går på en allmänpsykiatrisk avdelning. Inom slutenvården har jag aldrig vistats på en psykosavdelning.

Förlåt för att det här blev långt, men jag ville meddela det jag kunde. Detta är väldigt svårt och gränsdragningarna är oklara. Inte bara är det så att det är oklart i teori, utan även att praktiken skiljer sig åt då olika läkare gör olika bedömningar.

Slutligen vill jag tillägga detta: Om en läkare har satt en diagnos på en patient, så är det väl för fan inte så att det är skrivet i sten. De kan inte på något sätt hävda att dina upplevelser inte är för dig verkliga bara för att de har valt att beteckna ditt tillstånd på ett visst sätt. Om du uppvisar symtom av slaget illusion/hallucination/vanföreställning så anser jag att läkarna på nytt ska ta ställning till huruvida dina diagnoser är korrekta. Att använda diagnoser som ett vapen mot patienten så att hen får uppleva nedvärdering av problematik eller av förringande av sin egen person är FEL! Det är djupt kränkande att inte bli tagen på allvar och det är helt uppåt väggarna att du som patient ska behöva utsättas för maktmissbruk av läkare/vårdpersonal.

Tack för ordet!

2013-10-16 // 17:44:56

Hallucinationer är sinnesvillor, liksom illusioner är, men medan hallucinationer orsakas av fysiska förändringar i hjärnan, är illusioner feltolkningar av verkliga sinnesintryck.


källa wikipedia

2013-10-16 // 21:03:48

Hallucinationer är sinnesvillor, liksom illusioner är, men medan hallucinationer orsakas av fysiska förändringar i hjärnan, är illusioner feltolkningar av verkliga sinnesintryck.

källa wikipedia

2013-10-16 // 21:04:24

Jag blir upprörd av att läsa detta! Fy fan, vad dåligt och respektlöst de bemöter dig.

Hoppas verkligen att det löser sig för dig.

Kram <3

2013-10-16 // 21:50:41

Hallucinationer är sinnesvillor, liksom illusioner är, men medan hallucinationer orsakas av fysiska förändringar i hjärnan, är illusioner feltolkningar av verkliga sinnesintryck.

2013-10-17 // 11:31:48

Förstår att det är jobbigt :/ Tycker det verkar som den läkaren hade väldigt lite kunskap, man kan ju inte säga på det viset..

Hoppas det löser sig snart! Kram

2013-10-17 // 16:40:33

Har naturligtvis ingen aning om detta, men har läst alla kommentarer och att det är "gränsfall" på allt detta tycks ju solklart... jag har dock en fråga... är det ngn skillnad på hjälpen man får om man har en psykos eller illusion?? Som vanligt skickar jag en STOR kram=)

2013-10-17 // 20:00:31

Jag kunde inte låta bli att skratta i slutet på din film, haha, "sanningen" om att man inte kan ha både Borderline & psykos, jo tjena du. I min journal står det Borderlinepsykos på några ställen, så hur går det ihop om man inte kan kombinera dem sakerna?! :O

Och sen en liten tanke. Du nämner DBT, men säger oxå att du inte kan köra mindfulnessövningar & sånt. Vet du hur mycket såna "meditationer" det ingår i DBT?
Jag hade oxå svårt för såna, eller ja, jag har det till viss del fortfarande, men det har blivit lite bättre. Nu har jag gått cirka 5 månader i DBT & det (trots mindfulnessövningarna :P) är den bästa behandlingen jag nånsin har fått.

Kram kram

2013-10-17 // 22:12:23

Jag har faktiskt ingen aning.. har tänkt mycket på det

2013-10-18 // 09:38:07

Jag har aldrig haft något större förtroende för psyk. Inte för att jag varit där själv. Men jag har hört andra, samt läst en hel del om olika fall i Sverige.

Och jag kan bara konstatera att pyskvården inte fungerar så där värst bra i Sverige. Det som du berättade/sa, underströk bara det som jag misstänkt hela tiden...

Jag får dock poängtera ut att det där med "Moment 22". Det existerar dessvärre inom många olika instanser i Sverige.

Bla försäkringar och inom facket. Jag fick t.ex. hela 6,000kr efter att ha blivit påkörd utav en bil. Mådde skit, och hade ont. Det var careface från dag 1.

Ärligt talat så tror jag många går runt i en falsktrygghet i det hör landet. Men när väl skiten drabbar dom själv, då kommer de att få ett rent helvete.

Gällande dig själv, du hade ingen polare som du kunde bo tillfälligt hos eller liknande? (Jag kommer inte ihåg om jag frågade det tidigare).

Be strong!

2013-10-18 // 10:13:21

Kan säga att din läkare måste ha något helt om bakfoten där. Jag har borderline som huvuddiagnos och jag har fått psykoser många gånger som jag inte själv kallat psykos, utan det är något som psykiatrin förklarat för mig att det är. Man kan få psykos oavsett vilken diagnos man har för psykos är ett TILLSTÅND och ingen diagnos. Så att hon säger att du inte har haft psykos utan "illusioner" måste snarare bero på att hon 1: Inte har en aning om vad hon pratar om, eller 2: Hittar på för att få dig att känna dig dum.
För det här är befängt. Som sagt: Psykos kan VEM som helst få. Schizofreni är en sjukdom, men det är inte samma sak som psykos och det är ju löjligt att hon ens tog upp det.

2013-10-19 // 00:11:18

Hjälp, vad är det för en knepigt läkare du har träffat? Min dotter har borderline och hon fick sin första psykos när hon var 14 år... Hon har sedan dess haft ett par till. Själv har jag bl.a diagnos PTSD och för ca 10 år sedan när det var som värst hamnade jag i en psykos. Hallucination och illusion, kan med enkla ord beskrivas som att vara i ett "drömläge", man kan kanske inte riktigt förknippa verkligheten med de bilder och de ljud man uppfattar, hjärna blir förvirrad. Psykos är direkt mycket mer allvarlig, för under psykosen tappar du totalt fotfäste på vad du är och vem du är och du kan göra saker som du annars inte skull göra. Med andra ord, man tappar totalt kontrollen, både till kropp och själ. Sen tycker jag att det du berättar om att du inte får någon hjälp för att du kommer bli hemlös är ju riktigt oroväckande. Men ärligt talat så vet jag av erfarenhet att tyvärr så är det så, har du ingen adress kan du inte vara inne i systemet. Kan du inte skriva dig på någons adress, typ kompis eller liknande, så får du i alla fall hjälp och stöd ifrån sjukvården!?

2013-10-26 // 14:18:27

Hej!
Blir förvirrad av detta inlägget ärligt talat, jag har också borderline med har (utan psykos diagnos) fått psykoser, som dom kallar deprissionspskoser. Saknat total verklighetsuppfattning och sett/hört saker som inte existerar.
Jag tror att man drar skillnaden (som ovanstående skrev) att en illision kan inte komma ur tomma intet, det är något som förvrids/ändras i ögonen men ändå finns där. Psykos är det som hjärnan själv skapar (icke existerande syner/röster)

Så man kan självklart ha psykos utan en sådan diagnos! Annat är rent BS!!

All lycka till dig, vill bara ge dig en STOOR kram!! <3

2013-10-31 // 12:04:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback