Börjar uppleva psykoser

Taggar:
Bloglovin
Symptom:

Det senaste har det varit lite jobbigt för mig i huvudet.
Har börjat höra mummel av röster, som inte finns.
Hör någon som slår i saker och klingar med porslin,
men ingen är där.
Även krafsanden, allt detta trodde jag till en början
att katten höll på att leka, men han har inte ens
varit inne i lägenheten..

Ser också "vågor" på golven, ser ut som att golvet
flyter.

Även där trodde jag att det bara var tillfälligt, att det
var mitt synfel som spökade, men det är bara på
golven jag kan se detta, aldrig på bord, väggar
eller dylikt.

Berättade om detta för min behandlare, som tog tag i
en annan läkare, då min inte är här den här veckan.
Han skriver ut Stesolid 10mg som jag skall få prova på
kvällen.

Jag löser inte allt med piller!


På dagtid försöker jag fokusera om och distrahera mig.
Som att kolla på TV, läsa, kolla på film, syssla med bloggen,
men på kvällen, då jag skall försöka sova, då kan inte
jag koncentrera mig på annat, det är ju då jag skall
slappna av och inte störas.

Istället hör jag bankanden och väsanden bredvid sängen.
Lycka till att somna då!!!

Ni som inte upplevt en psykos:


Försök föreställa er så här..
På kvällen, när ni skall försöka sova, och håller på
att slappna av börjar klockan på dörren plinga
utav bara helvete, skulle ni kunna somna då?
Skulle ni kunna stänga ut det ljudet?


En teori?


Då jag tror på det övernaturliga, alltså "spöken",
andar och energier, tänker jag emellanåt att
det kanske inte alls är en psykos, utan
något övernaturligt som försöker nå mig..
Det är ibland en lugnande tanke...



Det tror jag också på.. :) Brukar höra lite grand här hemma också, men jag är bergsäker på att det är min farfar, farmor, bror eller min gamla älskade katt :) Både jag och de i min familj har upplevt sånt här i stort sett hela mitt liv. Fast jag är lite rädd för det ibland, när det blir för påtagligt, så jag försöker ibland koppla bort det.



Och tack förresten! :)

Njäe, jag har frågat vad den skulle kosta, och den skulle väl landa på 800 kr ungefär. Jag vet inte, ska kolla med fler ställen.

Jag har inte börjat i någon sömngrupp, det kom bara på tal att jag kanske skulle få börja. Men det rann väl ut i sanden som det mesta gör. Och jag orkar inte ligga på dem heller. Kanske i framtiden.

2012-02-14 // 13:55:27

tack :D

de hade ett antal olika varianter men tror de andra var i sånt där spets tyg c:

2012-02-14 // 14:31:21

sv: Ja verkligen. Så hemskt. Hoppas att du fortsätter att titta in! Kramkram ♥

2012-02-14 // 14:33:45

haha :)

2012-02-14 // 14:41:43

Jaha va kul!



Ja asså jag har alltid varit nålrädd till och med sprutor oså.. Kommer ihåg en gång då dom fick ta tvångsgrepp för att jag skulle ha en spruta så börjar jag gråta och nästan svimmar, men det är skönt att det blivit lite bättre för mig iaf :)



Ändå kan jag tatuera mig utan rädsla haha!

2012-02-14 // 14:43:45

Ja, oja. Där min mamma bodde förut så var det full fart i huset hela tiden, haha! Lampor som släcktes och tändes, fotsteg på övervåningen och i trappen, knack på dörrar osv :) Oftast när man var helt ensam hemma också, så man blev livrädd :P Och alla som bodde där märkte av det.



Jaa, eller hur! Det borde det ju gå att göra.. Fast jag vill samtidigt försäkra mig om att tatueraren är BRA också :) Då får det gärna kosta lite mer, bara jag blir nöjd med resultatet..

Absolut, det ska jag göra! :) Ska bara städa lite idag först, haha :D

2012-02-14 // 14:56:43

Hehe okej!

Jag har haft problem med det så länge jag kan minnas haha!

2012-02-14 // 14:58:42

Sv: Du har ju börjat blogg igen så de gör inget :)



Användarnamn:noofood

Lösenordet står i epostrutan

2012-02-14 // 15:15:12

Ja det kan man säga. Fast här i lägenheten där jag bor nu är det ganska lugnt.

Ja precis. Fast än är det väl inte aktuellt, måste ju som sagt börja spara lite innan.. Fast jag vill ha den nu nu nuuuuu!

2012-02-14 // 15:23:31

Vad jobbigt det låter, hoppas det ordnar sig för dig.

2012-02-14 // 15:25:40

svar; "Tomtens verkstad" på julafton är en Silly Symphonie-film, alla är i samma stuk :) jag funderar på att tatuera in honom med! ^^

2012-02-14 // 15:46:59

Javisst, jag ska ta kort :) Men först vill jag städa upp lite här, hehe. Jag har pysslat nåt otroligt mycket de senaste dagarna så det ligger fnös överallt.

2012-02-14 // 16:32:20

Javisst, jag ska ta kort :) Men först vill jag städa upp lite här, hehe. Jag har pysslat nåt otroligt mycket de senaste dagarna så det ligger fnös överallt. Men kan nog ta kort ikväll!

Sådär skulle det vara, jag vet inte vad som hände innan, haha

2012-02-14 // 16:34:07

- usch va hemskt förstår att du har det jobbigt. =/

Träffade en tjej som är 2 år yngre än mig som berättade hur hennes liv ser ut, och det såg lika ut, psykos, och ännu fler diagnoser. Man vet inte hur det är, man tror bara att man vet, och jag kan omöjligt förstå hur du känner, eller hur det är, för jag har inte varit i den sitsen någongång.

2012-02-14 // 16:46:49

Titta lite längre ned i min blogg, så får du se bilder :) Nästan allting är med där. Fick ett riktigt ryck! Haha

2012-02-14 // 17:00:59

Sv: Hej igen. Har förstått att du har haft det jobbigt, både när jag har läst på bloggen och sett att du inte har uppdaterat så ofta. Men det gör inget med det sena svaret, känns ändå skönt att höra av från dig igen.



Har också haft psykoser. Hemskt är det, allt blir för surrealistiskt och otäckt. Har både haft syn, ljud och känsel hallucinationer. Såg ofta döda människor komma mot mig med knivar i händerna, när jag var 13. Sen gick det mer och mer över till hörsel, de där rösterna som säger till en vad man ska göra och inte. Känseln har jag haft ett fåtal gånger bara. Tur, det var det värsta när man kände någon drog ner en under sängen.

Hoppas att det vänder snart, så du slipper det.

Som sagt, jag förstår dig i alla fall. Hoppas att det kan kännas 1% lättare. Att du inte är ensam.



Ta hand om dig.

2012-02-14 // 17:41:47

sv Skaffat pojkvän, fixat flytt till Stockholm, inväntar läkarbesök för psykologen säger att jag är frisk från borderline

2012-02-14 // 17:42:35

Det låter fruktansvärt obehagligt. Jag har inte upplevt psykoser eller liknande tillstånd på över ett år

2012-02-14 // 17:51:32

Tack så mkt :) vilken intressant blogg jag gillar din konst :)

2012-02-14 // 18:08:32

Tack! :D Fast det är inte så svårt som man kanske tror! :) Mest pilligt. Att göra grejer med servetter tycker jag däremot är skitsvårt! Får aldrig till det så det blir riktigt snyggt, haha.

Vad är du bra på då? :)

2012-02-14 // 18:28:59

Jag tror också på det övernaturliga. Kanske är de det som hörs? Och även om det inte är det så kan det vara en lugnande tanke.

2012-02-14 // 18:58:46

Haha :) Jodå, alla är bra på nånting. Let me know när du har kommit på ;)

Går du fortfarande på DBT förresten?

2012-02-14 // 19:27:38

Det kan jag nästan tänka mig. Nej man kan inte sätta sig in i situationen om man inte har varit med om den.

Haha, att du är glad gillar jag så vi hoppas på de ! ;)

2012-02-14 // 19:28:22

Det är faktiskt riktigt roligt att fixa lite med naglarna ibland.

2012-02-14 // 19:30:00

sv: Tack :)

2012-02-14 // 19:52:21

Men, vad dåligt! :/ Ja det är klart, man måste ju börja med sig själv! Bli sams med sig själv och lära sig hantera sina egna känslor osv. Det är ju det enda logiska. Vad knäppt att de börjar sådär!

För mig så är ju t.ex inte mina relationer till andra mitt STÖRSTA problem, om du förstår, även om de kanske inte är de bästa. Jag har ju mer problem med mig själv, mitt tankesätt, min ångest och min självkänsla osv. Det måste man ju fixa med först innan man börjar försöka ordna upp relationerna.

2012-02-14 // 20:32:03

Sv; Jo, har en på vardera sidan i tungan :)

2012-02-14 // 20:36:41

Sv: Haha, jag har alltid sagt att jag aldrig skulle ta på mig något som alla har. Men nu så ändrade jag mig, så jag motsäger mig verkligen xD



Jag tror också på det övernaturliga :)

2012-02-14 // 20:47:32

Ja att läsa till undersköterska har inte bara öppnat mitt intresse för sjukvården, utan även för psykiatrin, jag är tacksam för att jag fick göra praktik inom psykiatrin, och just på det stället jag var på. Jag bryr mig, och jag vet att alla förtjänar en chans. Så är det.

Ja det är det, det kan jag tycka som inte har någon diagnos. Det finns för mycket ignorans.

Ja det förstår jag. Vet man inget annat vill man gärna veta.

2012-02-14 // 20:56:39

svar:

jaså, varför inte? :/

2012-02-14 // 20:57:42

svar:

hihi, tycker iaf att det är mysigt! :} x

2012-02-14 // 21:01:41

Jag ska vara ärlig, det önskar jag också !

För dagens samhälle är inget att hänga i julgranen, jag skäms över folk.

2012-02-14 // 21:02:49

Det låter inte alls bra. Men som du säger, det kan ju faktiskt vara det övernaturliga också. Jag tror också på det och har upplevt mycket själv. Så det kan ju mycket väl vara det också. Jag hoppas iallafall att du lyckas handskas med det och att det slutar att störa dig så mycket!



Svar: Ja jag håller med dig om det, det är otroligt skönt att blogga, men ibland tar det lite för mycket energi som man inte riktigt har. Oj det lät inte bra.. Ska gå in och läsa inlägget genast. Ta hand om dig!

2012-02-14 // 21:05:56

sv; Ne, har halsmandlarna i behåll, har bara råkat ut för förkylningen från helvetet :)

2012-02-14 // 21:35:36

Det förstår jag verkligen!

Jaa, gör det. Deras jobb är trots allt viktigt, då borde de få veta hur man sköter det på bästa sätt också :P Själv ska jag anmäla min hemska läkare snart, när jag väl får tummen ur och fyller i anmälningspapprena. Vissa människor borde verkligen inte få jobba inom vården!

2012-02-14 // 21:38:03

jag vet absolut, speciellt när man är i samma hus som ens föräldrar vilket jag nu undviker..



nej det jag har nu är inte migrän eftersom jag även lider av migrän med aura och det är så stor skillnad med de 2

tror helt enkelt det är alla meds som inte hanterar att krocka med varandra

2012-02-14 // 21:49:07

Hm ett tips, inte för att jag menar att du ska överdosera de andra, men om du ska arbeta bort någon av de överanvända medicinerna så ta bort Theralen, av dom får du mycket skit senare.



Svara när du orkar, kräver inga svar samma dag eller dagen efter. Svara veckan därpå eller flera veckor senare, jag blir glad för svar oavsett när de kommer.

kramar

2012-02-14 // 22:01:26

Sv; Det blir nog bra igen ska du se :) det handlar ju om att bryta vanor :)

2012-02-14 // 22:18:16

sv; japps, på hennes arm :)

2012-02-14 // 22:26:11

Fy så jobbigt det där lät.. Och jag som oxå tror på det övernaturliga (och är smått livrädd för det) skulle oxå förknippa det med det, och bli asrädd.. :/

2012-02-14 // 23:22:27

Sv: Ja den var jätte bra, super rolig! Hmm nej inte direkt, ser mest ut som att dem filmat fåglarna och sen lagt på det efteråt! Kan jag ha fel?

Lycka till med det :)

2012-02-14 // 23:44:30

Konstigt nog känner jag igen det där :( jag kan höra röster eller musik eller viskningar :/ skit jobbigt o jag har funderat på det länge va det kan va ..... har inte kunnat med o säga det till någon för då får man ju höra att man har diller o skit ... kanske e sant men kanske är det så en männskas hjärna funkar då man inte mått bra på längre tider???!!!! Va vet jag ... Tror med att det finns lite annat vid vår sida, hur kan det komma sig annars det oförklarliga saker som sker ibland. Något finns där ute som vi inte kan ta på eller se. kramiz

2012-02-15 // 00:15:04

oj förstår att de måste vara riktigt jobbigt, hör du så hela tiden? det går nog inte ens att föreställa sig hur det är.



Jo tack jag mår väldigt bra :D de går frammåt :D

2012-02-15 // 01:18:46

Hoppas att du mår bättre!

2012-02-15 // 03:12:38

jag tror absolut på iaf "något övernaturligt"... vem säger att det inte är "dom" för alla som hör röster??... stesolid lugnar väl bara?? gör dom nåt för att HJÄLPA dej??

2012-02-15 // 10:32:06

SV: visst är den fin?! kommer från "kosta boda", runt 200:- :) älskar den!



åh, hade inte läst de här inlägget. fyfan så drygt. vad är de som gör att du börjat få sånt här? jag hoppas av hela mitt hjärta att de försvinner. de kan göra de va?



jag mår helt ok för tillfället. känns som att jag tagit mig en bit i den här depressionen, men har fallit tillbaka förr, så tar de dag för dag bara.

2012-02-15 // 13:22:04

SV: OJ! ja, jag ska börja blogga igen! :)

2012-02-15 // 13:24:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback