FÖRKLARING! Ni måste fatta

Taggar:
Bloglovin
Ok, nu skall jag förklara en sak för er.
 
Vissa av er verkar inte förstå hur jag kan vara sjukskriven, må psykiskt
dåligt OCH vara med på inspelningar för t.ex film.
 
FÖRKLARING:
 
Det är en skillnad på att orka med saker man brinner för, som jag för
teater, och en annan sak att orka med t.ex studier.
 
Visst, det kan låta j*vligt skumt.
MEN tänk såhär...
 
Om du mår skit en dag, orkar inget, och då menar jag INGET ALLS,
behöver diska, men orkar inte, vill göra en kopp te, men orkar inte etc. etc.
Men då kanske det finns något som gör dig passionerad, som du
orkar med oavsett, något som får dig att MÅ BRA!
 
Inspelningarna är för mig något som får mig att MÅ BRA, de ger mig mer energi,
mindre fokus på all skit som snurrar i huvudet.
 
Hoppas ni förstår nu varför jag gör som jag gör..
 
Och snälla, lägg ned med anonyma kommentarer som är negativa, det
är ju f*n pinsamt!
Stå för vem du är, eller ge f*n i att läsa min blogg om den nu är så j*vla störande.
 
OK? =D
 


Men varför letar du då inte efter ett jobb som du har passion för?!? Dessutom tror jag att om du har ork till det ena så har du också ork till det andra.
Jag måste kämpa mig fram till varje sjukskrivning som oftast endast gäller en eller två månader. Och jag kan inte ens lämna lägenheten pga all ångest. Jag har inga vänner kvar, kan inte sova, är konstant självmordsbenägen. Jag har en passion som jag har jobbat med tidigare. Men jag kan inte göra det just nu, hur mycket jag än vill. Eftersom jag är för sjuk!
Det är kanske bra att du har orken till att resa runt och jobba med något du älskar! Men då tycker jag att du ska ta en tänkare. Kanske det är dags för rehabilitering? Du verkar ju ha i alla fall lite ork. Varför tar pengar från staten när du egentligen kan jobba? Förresten, ungefär 90% av de människor jag känner hatar sina jobb. Sådant är livet. Om du nu har hittat något som du tycker om, var glad för det. Men det betyder också att du kan ha ork för annat.
Eh, och så var försiktig! Om du jobbar fastän du är heltids-sjukskriven och du visar att du kan klara av saker, så kan du få problem med försäkringskassan (eller socialen). Det är som att säga att du har ingen känsel i dina ben, du måste sitta i rullstol. Men när de inte tittar så springer du runt, dansar och klättrar upp på berg.
Jag tycker att det är ju helt positivt att du kan jobba med något som du älskar. Men som sagt, kanske du är inte så sjuk längre som du tror?
Lycka till med allt!

2013-03-31 // 10:18:24

Det är just det som kan vara bra för någon som mår dåligt psykiskt att hålla på med exempelvis teater, för då får man vara någon annan för en stund och kan glömma sina egna bekymmer. Ibland behövs det för att orka..

2013-03-31 // 11:58:45

Jag förstår dig verkligen, jag funkar likadant.
När jag var 15 år så gick jag igenom en hemsk period, jag funkade inte alls i skolan, varje sekund i skolan bland alla människor gav mig panik och samtidigt blev jag mobbad, men så fick jag tag på en praktikplats på en restaurang och de slutade med att jag jobbade där 3 dagar i veckan och försökte va i skolan resten, det var ett sätt för mig att fly tankar men samtidigt hantera dem med distans..
Jag funkar likadant idag, men nu får jag plugga hemifrån vilket funkar bättre för min del.
Med de sagt, det är jätte kul att du har något som får dig att skingra tankarna och det finns ingen som kan säga något annat - du vet bäst vad du mår bra av och hur du fungerar!

Älskar dina bilder föresten!
Ta hand om dig och lycka till med alla dina upptåg.
Kram

2013-03-31 // 13:31:27

Det är så livet funkar. Jag vet precis hur du känner här och jag mår precis likadant.

SV: Jo men jag vet hur det känns, haha. Känner likadant om bloggen just nu faktiskt, den tar på tok för mycket tid och man hinner inte med ^^ haha

2013-03-31 // 14:25:45

MissZ, man kan omöjligen jämföra människors orsaker till sjukskrivning. Vad en människa klarar av kanske en annan inte är kapabel till. Om försäkringskassan anser att Eriiza ej bör fortsätta vara sjukskriven kommer de ta hand om det. Det finns säkerligen olika indikationer som vi inte känner till men som FK anser berättigar sjukskrivning. Dessutom kräver ett arbete jämn närvaro och kraft att ta ansvar och fullfölja sina arbetsuppgifter. Skulle man, som i det här fallet med castings och roller, känna att man inte klarar av det går det att inom rimlig tid avboka och dessutom kan man på egen hand bedöma hur mycket man är kapabel att ta på sig. Det kan man inte göra på en arbetsplats. Tvärtom är det främjande för hälsan att aktivera sig, mår man dåligt bör det dessutom handla om saker som man ser som roliga.


Eriiza, jag förstår dig precis. Att aktivera sig är behövligt för att inte gå ner sig helt. Går man bara hemma resulterar det inte helt ovanligt i depressioner. Det är väl fan så mycket bättre att göra sådant som man tycker ÄR KUL än att bara sitta hemma?!?! Fan vad lack jag bli över somligas resonemang. Gör det som får dig att må bra, om andra påpekar på vad tror sig veta vad du bör eller inte bör göra så handlar det väl om nån sorts inre komplexilitet hos dem själva eller nåt sånt. Det är väl för fan en mänsklig rättighet att få syssla med sådant som får en att må bra. Man skulle ju kunna se det som ett "vardagsintresse" du ägnar dig åt och inte ett arbete i dess egentliga bemärkelse. Att man är sjukskriven innebär inte att man inte får/bör göra roliga saker.

Jag är sjuksriven, bedöms ha helt nedsatt arbetsförmåga MINST ett år fram, troligtvis kommer jag få ytterligare ett år efter december. Försäkringskassan betalar mitt gymkort som dessutom är det dyraste som finns eftersom jag behöver träna i två olika städer pga av social osäkerhet, reseersättning inräknad. Till hösten ska jag börja plugga 25% och FK kirrar detta med. Det ses SOM ETT STEG I MIN REHABILITERING till arbetsliv/heltidsstudier. Menar de människor som anmärker på dina hobbys då också på att jag inte ska få träna? Eller plugga?

Det är bara DU som vet de exakta omständigheter kring din sjukskrivning och vad du känner att du klarar av. Hur kan andra döma när de inte känner till hela bilden?
Fortsätt göra det som du tycker är kul =)

2013-03-31 // 15:38:46

Jag avskyr verkligen när folk som skriver negativa kommentarer är anonyma. Blev nyligt kallad egocentrisk av en anonym, och jag tänkte; Kalla mig vad du vill men våga stå för det då också. Dock så är ju en blogg egocentrisk, den handlar ju om ens liv så förstår inte vars den människan ville komma heller med sin kommentar.

2013-03-31 // 17:05:51

Det är alltid lättare att orka med sådant som man tycker är roligt.. Iallafall tycker jag det.

2013-03-31 // 19:56:03

BAJS

2013-03-31 // 19:56:29

störit....

2013-03-31 // 20:04:23

alltid lika fegt med anonyma taskiga kommentarer. Förstår mig inte på folk som försöker få andra att må dåligt utan annledning. aa ok, jo men det är ju så ibland, Förstår de du skrev i inlägget också, jag har varit väldigt nere under några perioder tidigare och det ända som jag mådde bra av var när jag gick på mina träningspass för då prec som du skriver så fokuserar man på annat som man tycker om =)

2013-03-31 // 20:59:47

Håller med, varför ska anonyma som nog inte känner en ska döma-

MissZ; obs, det var inte meningen att låta otrevligt, absolut inte =)

2013-04-01 // 10:55:45

@Sussi: Jag läste mitt inlägg idag igen och märkte att jag lät nog lite otrevligt själv. Det var faktiskt inte meningen.
Jag kan inte bedöma hur frisk Eriiza är. Det gör en läkare. Lidande ser olika ut för olika människor. Jag har inte alla fakta för att kunna bedöma Eriizas friskhet. Det är en läkares jobb. Det enda jag kan göra är att utgå ifrån mina egna upplevlser. Och på sistone har jag blivit less på människor som är sjukskrivna men som orkar så mycket mer än mig, och jag måste kämpa verke gång för att få förlängd sjukskrivning, fastän jag, utifrån mitt subjektiva perspektiv, nog mår sämre än de som är heltidssjukskriven. Så jag tog det nog personligt.
Vad jag egentligen ville säga är att det är ju positivt att Eriiza har hittat någonting hon kan känna passion för och som hon orkar göra. Det betyder ju att hon kan ha ett fungerande liv i framtiden. Det jag inte förstår är att man ha ork till vissa saker men inte orka till andra. Jag har inte ork till att göra de saker jag älskar att göra. Så kanske jag är avundsjuk. Vet inte. Eriizas engagemang just nu är nog ett friskhetstecken och det är jättebra! Kanske hon är på bättringsvägen. Förhoppningsvis kommer hon inte att krascha. Allt det här ju positivt!
Alltså: lycka till med allt Eriiza! Förlåt om mitt första inlägg lät hårt och negativt. Det var inte meningen. Aj, och jag var ingen av de anonyma hat-kommentatorerna. Jag står alltid för vad jag tycker. Att skriva anonyma kommentarer är bara löjligt och fegt. Yup.

2013-04-01 // 13:55:29

Bra skrivet!

2013-04-01 // 21:35:11

BRA skrivet!!! <3

2013-04-02 // 13:19:16

Alltid när det anonyma som har mage att klaga och gnälla. Varför vågar de inte stå för sin åsikt.

Kram

2013-04-02 // 13:48:41

Kram på Dej fina!

2013-04-02 // 14:53:54

MissZ, jag antar att jag också tände till en aning pga av personliga orsaker. Kände typ att kritiken mot Eriiza (OBS, de antonyma) lika väl kunde varit riktade mot mig då jag sitter i nån form av liknande sits.
Tyvärr finns det människor som utnyttjar systemet, fk och soc osv, ibland känns det som både politiker och samhället i allmänhet statar en hetsjakt på att klämma åt fuskarna på så vis att vi andra blir drabbade. Jag kan förstå människor som tycker att "du som ser så pigg ut, du klarar väl av att jobba" eftersom det inte syns på utsidan. Men de ser inte den dagliga, inte kampen att försöka upprätthålla en fungerande vardag och liv osv osv.

Det är nog som du säger, ju mer man klarar av att sysselsätta sig desto större bevis på tillfrisknande. Själv ska jag, som jag nog tidigare skrev, plugga till hösten!! Det är för mig ett otroligt stort framsteg i min personliga utevckling :)Det är tråkigt att du mår så skit att du inte orkar ta dig för saker och ting :/


Äh vet inte vad jag svävade ut i nu :)

2013-04-02 // 18:09:28

SV: ja jag såg att du fick negativa kommentarer. fegt också att vara anonym och inte stå för det man skriver!

2013-04-02 // 21:49:44

- Tack snälla du.

Jag tycker i alla fall att det är jättebra att du hittat något som du brinner för och som faktiskt hjälper dig att komma ut och iväg lite. Heja dig!

2013-04-03 // 14:30:49

Det kommer nog alltid vara folk som inte förstår de svårigheter som andra människor har. För de flesta människor handlar t.ex. stående disk om att man är lat, och inte att man är sjuk så att man inte "kan" ta hand om det.

Man behöver de saker som man mår bra av, för att fungera och ev orka med lite mer av allt annat som man annars inte orkar med. Sen om det råkar vara att spela in film eller titta på en serie, så spelar det väl ingen roll, så länge det hjälper en att orka med vardagen en dag till..

2013-04-03 // 21:50:42

Så rätt har du, bra skrivet! Stå på dig tjejen, riktigt förebild. Go girl! :) KRAM!

2013-04-04 // 23:55:46

BRA SKRIVIT!!!
TROR MÅNGA FATTAR OCH KÄNNER SOM DU!
JAG GÖR`T!

Vad roligt med inspelningar, att du träffade en bloggare mm.

Kramar

2013-04-06 // 20:33:24

Vad trött man kan bli på såna kommentarer som du nämner.
Jag var själv sjukskriven i ett halvår för depression men under tiden var jag dagmatte åt två hundar, för att precis som du säger så är det min passion. Jag brunner för djur och därför tvingade jag mig själv de dagar när allt annat kändes omöjligt att genomföra.
Jag ville egentligen bara säga att jag förstår dig precis, eftersom jag vart i en liknande sits.
Ge inte upp! <3

2013-04-08 // 09:19:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback