Lades inte in

Taggar:
Bloglovin
Kom fram, grät hela vägen i sjuktransporten.
Grät under alla de 3.43 timmarna jag satt där.
Kunde inte ens vara i väntrummet hela tiden, grät så mycket, fick
knappt luft, var tvungen att gå till badrummet, ville inte störa andra patienter
som ändå har fullt upp med sitt eget.
Fick träffa en sköterska efter den första timman (plus minus minuter).
Tog blodtryck etc. och förklarade varför jag var där.
Att jag inte fått kontakt med PSYK på 5 månader.
Min puls är på tok för hög, vilket är ovanligt för min kropp.
Sedan sades det ofta att det var "min tur" härnäst, men det hände aldrig.
 
När jag var i badrummet, en av gångerna, knackar det på dörren, jag öppnar.
 
-"Mår du bra? Behöver du hjälp?" frågar han, sköterskan.
 
-"Vad tror du? Och jag är ju redan här, eller hur?" är mitt svar.
 
Hela tiden tänker jag:
-"När klockan blir 1:37 går jag"
-"När klockan blir 2:13 går jag"
-"När klockan är 2:39 går jag"
 
Till sist bestämde jag mig för 3:09
När jag vill gå därifrån, är jag frustrerad och ledsen.
Har dragit samma historia och förklaring så många gånger nu.
Om varför jag är på akuten, varför jag behöver PSYK-hjälp.
 
Plötsligt får jag nästan inte gå därifrån.
 
Precis det som var en av mina rädslor inför eventuell inläggning.
 
En sköterska kommer, hon som jag fick träffa innan för blodtryck och
berättade problemet för, hon vill knappt öppna.
Jag säger att jag vill gå, vill inte sitta där och bara hoppas på att
det blir bättre, vilket jag är trött på.
Hon säger:
 
-"Förstår inte varför du beter dig så. Du visste att du inte skulle få någon medicin!"
 
Jag börjar skaka ännu mer, nu av ren ilska.
Ber henne att öppna.
 
Går.
 


Fy fan vilket jävla sätt att behandla någon som mår dåligt på!
Så gör man bara inte.

2013-02-01 // 20:29:00

Jag såg din kommentar, jag har dig som favorit i appen. Att vården kan behandla folk så, vad mer ska krävas för att få hjälp. Tycker synd om dig

2013-02-01 // 20:58:49

Blev knas ville inte vara inloggad men tryckte fel.. snälla tar bor publiceringen

2013-02-01 // 21:08:02

Det är något av det sjukaste jag har hört!! Vad fan har dom jobb och lön för om dom inte gör det dom ska?! Usch vad arg jag blir, någon borde skriva till någon tidning eller något!! Folk ska veta hur det egentligen är, ska folk behöva ta självmord för att deras jävla ögon ska öppnas?! Nej fy vad dåligt. Hoppas att det är bra annars med dig, en dum fråga kanske men jag är så chockad att jag inte vet vad jag ska säga..

2013-02-01 // 21:34:29

FYFAN säger jag bara. FYFAN. Helt respektlöst av den sköterskan, att behandla dig på det sättet. Du är ju där av en anledning, att du skriker efter hjälp, du mår dåligt.
Nej inte okej asså. Hoppas du får bättre hjälp snart. *STYRKEKRAMAR*

2013-02-01 // 21:38:12

Tack för vill kunna välja själv vilka som finner min blogg :)

Kommer aldrig förstår hur psyk eller övrig vård fungera för den delen. Man väljer inte hur man mår..

2013-02-01 // 21:39:35

Alltså det här är ju helt, helt sinnessjukt. Jag förstår mig inte på vården i Sverige. Fy fan alltså.

SV: Ja, bara mot vissa färger :) Om man är pigmentallergiker, vilket han tror jag är, så är man allergisk mot gul och röd färg (i väldigt, väldigt få fall kan man vara irriterad mot vit färg med tydligen, men det har inte jag varit). Man kan ofta, även om man inte är allergisk, visa reaktion mot röd färg med. Han hade bara tatuerat typ fyra personer på tolv år, inklusive mig, som inte klarade av gul färg heller, så det är rätt ovanligt det här. ^^

2013-02-01 // 21:43:01

Det är precis sådana här historier som gör att jag själv inte vågar söka vård:(
Faan för dem. Du ber ju om hjölp nu, varför ger de dig inte det:(

2013-02-01 // 22:20:40

Jag lider med dig, verkligen. Jag vet att det inte känns som någon tröst när folk säger "jag tycker synd om dig" "stackare" osv, men jag skickar varma hälsningar och hoppas med hela mitt hjärta att det snart är DIN tur att få må bra!

2013-02-01 // 22:25:15

Vad arg jag blir på psyk gång efter gång. De har ju dina journaler att läsa för det första, sen så är det ju deras jobb att hjälpa en men det händer ju i princip aldrig. Man hör ständigt att det är ens egen tur snart, snart, snart, hela tiden "snart" men så får man vänta minst tre timmar ändå och de frågar alltid såna dumma frågor. Tycker det är dåligt att de inte kan ge starkare mediciner än de skitmediciner man kan få där. Speciellt om man har haft andra preparat i sin lista förut. Tycker psyk är så otroligt dåligt!

Hoppas du mår lite bättre idag!

2013-02-01 // 22:38:50

Kram!!!! Stå ut! Tro mej, det blir bättre, det gör det! KRAMAR!!!!

2013-02-01 // 22:47:06

Har du några tips på vad man kan ge killen på alla hjärtans dag som inte är allt för dyrt? :)

2013-02-01 // 22:51:40

Skönt och höra från dig

2013-02-01 // 23:43:15

Jo jag vet att dem skickat remiss, men ibland på skyndar dem det ju när man kommer in akut :/ Verkar bättre att gå i mindre städer så man kommer in i lagom tid. Hoppas det löser sig snart!!

2013-02-01 // 23:55:21

Vården kan vara väldigt klumpiga i sitt beteende ibland. Jobbar man på ett sådant ställe så ska man vara utbildad i hur man för sig på patienter.
Jag lades in för länge sedan och det var det bästa som hänt mig. även fast det var jobbigt att vara där. Jag fick snabbt hjälpa och en diagnos vilket jag tyckte var skönt. Så det är inget fel med att läggas in, men jag förstår att många är rädda för det.
Hoppas du mår bättre nu <3 kramar

2013-02-02 // 00:06:28

Tack för tipset!

Åh, vad tråkigt att höra. Jag önskar verkligen du kunde få må bra snart...!

2013-02-02 // 00:19:38

Sjukt!! Dem har inte vett i skallen!!

2013-02-02 // 01:47:45

Men asså va?? Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att få ut sina mediciner som man tidigare haft på recept. Asså jag fattar verkligen inte.

Sen kommer man väl till psykakuten av en anledning liksom, dom flesta som far dit har nog dragit ut på det in i det sista för det är inte precis att man drar dit för att man tycker det är kul att sitta och vänta.

Det är så jävla sjukt, som jag skrev tidigare så måste man typ hota med självmord för att det ska hända något.

Jag hörde om en man som tände eld på sig själv utanför psyket för att han sökt psykvård så länge utan att det hänt något. Sen kommer polisen och häktar honom. Fortfarande ingen psykvård utan polisen kommer och plockar honom. Det är så jävla sjukt

2013-02-02 // 03:09:04

det är fruktansvärt. den svenska psykvården är ett skämt. det får inte gå till såhär!

<3

2013-02-02 // 06:02:33

sv: Alltså jag blir så arg på dem att jag inte vet vad jag ska säga! Vården är sjuk!!!

2013-02-02 // 06:39:38

FY FAN SÅ JÄVLA DÅLIGT!! Ibland hatar jag sjukvården så jävla mycket, man ska ju få hjälp speciellt om man verkligen mår dåligt och ber om det! Men jag förstår inte, varför får du ingen hjälp från psyk?

2013-02-02 // 09:51:01

Blir så arg när jag läser det här. VAD TÄNKER IDIOTERNA MED??? Klart du ska ha din medicin om du mår så dåligt... Suck!

Du kanske skulle gå till tidningen??? Får du inte den hjälpen du bör ha så får du ta tag i hårdhandskarna.

Vad är det för medicin du behöver?

Hoppas allt löser sig. Kram på dig

2013-02-02 // 10:04:55

Sv: Jobbigt som fan är det, för sömnen blir ju inte ordentlig i vilket fall :/

Fyfan va vården är dålig nuförtiden :(
Blev chockad när jag läste inlägget igår, vad fan tänker sköterskorna med egentligen? Så ska det ju inte gå till, det kallas ju för "akuten" av en anledning liksom ..

2013-02-02 // 10:41:47

Jag kan tycka att man ska kämpa för sitt liv till det yttersta samtidigt som jag kan förstår att det inte finns ork till det psykiskt när man inte får den hjälpen som man behöver, vill inte att fler människor ska välja att avsluta sina liv för att samhället är åt helvete.

2013-02-02 // 11:30:16

Det är ju bra att du har testat det och kommit fram till att det inte funkar för dig. Jag tycker det är konstigt att om du har lagts in så många gånger varför du inte får någon hjälp? Väldigt dåligt av vården i sådana fall att inte ge den hjälp du behöver.

Hoppas du hittar någon lösning snart och att det blir till det bättre. Kramar

2013-02-02 // 11:41:58

Hade jag inte bott så förbannat långt ifrån dig skulle jag kommit o krigat åt dig o skrike åt dig o hjälpt dig få den medicin du behöver.. för vet hur de är o stå brevid o se någon må skit.. min syster lider av borderline o hon får fan ingen hjälp en pyskolog hävde ur sig att såg låg de till men de gjordes ingenting åt de hon får knappt någon medicin för det för de ska göras "eventuellt mer utredning" kring detta..

min stora fråga e bara VARFÖR görs de inte på en gång för då?? älskar dom o se när folk mår skit??? =O
har dom någonsin mått skit själva??? tror inte de då hade nog reagerat o skett på ett annat sätt skulle jag då tro hoppas jag på iaf. men aja.. hoppas verkligen du kan få ta del av min styrka som jag så gärna hade gett dig..

massa styrke kramar<3

2013-02-02 // 12:32:28

Det är fruktansvärt att de som faktiskt söker hjälp (är ett stort steg för många) blir nekade.
Vet själv när jag skulle få remiss till psyk från vårdcentralen ang utredning , nästan som gubben dumförklarade mej när jag berättade varför jag ville ha en remiss. Och för mej var det ett stort steg att väl komma dit , har tagit mej mnga år att äntligen söka hjälp å då möter man en sån läkare .
Vårdcentralens diagnos på mej var att jag skulle vara blyg och ha ett dåligt självförtroende det va därför jag hade mina svårigheter och inte kunde räkna och så vidare hahaha är ju fan skrattretande när man kan se tillbaka vilken skillnad det är på mej i dag och det va då utan medicin osv .
är att kämpa för att få hjälp , hur fel är inte det =(
Hoppas verkligen att du kommer få den hjälp du behöver , med tanke på att du fått en del hjälp i uddevalla så borde dom inte vara så jäkla tröga på att ge dej den i gbg

2013-02-02 // 14:10:01

Vet inte riktigt vad jag ska skriva, men det är ju förjävligt att dom inte kan hjälpa folk som till och med ber om det.. :/

SV: Japp det är mina ben.

2013-02-02 // 15:02:01

Lilla du, psykpersonal är inte alltid de mest pedagogiska. Sådär säger man int :-(

2013-02-02 // 15:45:25

Glöm inte bort att kolla in! Just nu har jag frågestund! Skriv en kommentar med 5 frågor och få en länk? Sprid din blogg enkelt!
Kram
-----> www.juliaalbertine.blogg.se <-----

2013-02-02 // 16:11:36

Åhh, jag blir så arg när jag läser sånt här! Ja, det finns nötter överallt, men inom vården i allmänhet och psykiatrin i synnerhet får man för fasen inte bete sig sådär svinigt. Och evighets långa väntetider, "nej , du mår inte tillräckligt dåligt! Imorgon är det bättre" eller förnedringen och ensamheten när man väl blir inlagd och förvarad , utan någon behandling eller vanlig medmänsklighet från personalen ..
Jag hoppas du mår bättre snart <3 Har du kontakt med öppenpsyk? Jag fick en akuttid med min läkare där sist jag mådde jävligt och sa att jag ville bli inlagd. Det kanske är lättare att gå den vägen ?

2013-02-02 // 16:35:17

Tyvärr är det ju inte alls ovanligt att man inte får hjälp. :( Varför tycks de inte vilja hjälpa en när man kommer & fullkomligt BER dem om hjälp?!
Jag har tappat hoppet & förtroendet för vården nu, efter allt som har hänt, jag är trött på alla tomma löften & svek.

Jag hoppas att du snart får må bättre & få lite balans i livet igen. <3

2013-02-02 // 21:07:56

Påminner mig om i början av december när jag fick åka ambulans in för diskbråck smärtor. . Ligger på akuten nästan 3 timmar utan smärtlindring, gråter och är helt ångest fylld så kommer en sköterska och frågar 'men lilla vännen. Varför gråter du så? Är det för du har ont?' Alltså blev så paff att jag ville skratta nästan. ..

2013-02-02 // 22:46:27

Sjukvården slutar aldrig förvåna mig! Många går tydligen bara till jobbet för sin lön. Varför valde det detta yrke över huvudtaget? Nåja, synden straffar sig själv.

Kram till dig fina eriiza

2013-02-03 // 04:09:25

Det är tragiskt att läsa, men tyvärr sanningen.

2013-02-03 // 13:20:44

Det förvånar mig verkligen inte med deras beteenden.Jag blir lika arg varje gång. svin idioter
vissa bör man sätta dem framför en data 8-17 jobb där man inte har med människor att göra.
Minns själv att jag suttit på psykakuten i 3 h,man blir ju galen på att vänta liksom,så jag förstår dig! hoppas du mår lite bättre snart.KRAM

2013-02-03 // 13:38:05

Men fy fan vilket dåligt bemötande :( Fan vad arg jag blir, helt sjukt ju!!

2013-02-03 // 13:55:12

Hej! Vinnaren av veckans blogg har nu dragits! Kika in och se om det blev du!
Om inte så kommer det en ny chans i morgon!

Men usch vad hemska de var mot dig! Så kan det väl inte vara tillåtet att behandla någon!?

Kramar Amanda! :)

2013-02-03 // 15:05:11

aah fyfan va jobbigt. Jag kan inte ens föreställa mig hur det känns :(

2013-02-03 // 15:29:45

SV: Ja, de får ta och se över hur de gör sina jobb, faktiskt..

Ja, det är riktigt ovanligt så det är inte så konstigt att du inte hört om det :) Jag hade heller inte hört talas om det innan jag gjorde min tatuering med just gult och rött. Den blev jätte infekterad (eller den betedde sig som den ar infekterad då den släppte färg). Hade ingen färg kvar alls. Vi trodde det berodde på den röda färgen eftersom det var vanligast att vara känslig mot.

Fyllde i tatueringen men skippade den röda färgen. Samma visa igen, men den gula färgen fastnade lite bättre ensam, men inte helt. Har fyllt den tre gånger (gratis då såklart) och nu sitter färgen där den sitter. Så nu när jag ska göra min halvsleeve så ska vi testa små områden med gult och rött och se hur det går, ta lite i taget.

Kennth (min tatuerare) berättade om en kille de fyllt med gul färg 7-8 gånger, den fäste aldrig. Haha. Så jag har det nog lite bättre än vad andra kanske har, ändå.

2013-02-03 // 15:51:09

Men jösses så arg jag blir när ag läser hur de behandlade dig... Kramar om!

2013-02-03 // 17:37:13

Hur är de med dig

2013-02-04 // 10:45:14

Hoppas, hoppas att det någon gång kan bli bra för dig. Det är du värd!

2013-02-04 // 13:25:07

Men <3 Herregud:( Jag har varit med om liknande faktiskt...man blir helt MATT:( KRAMAR OM....jag finns här i alla fall om du behöver ventilera eller så...det är jag i alla fall bra på...och jag är TYST utåt....det viktigaste av allt i mina ögon om man är överrens om det! styrkekramar

2013-02-04 // 22:16:34

Jag blir så arg varje gång jag hör att psykiatrin gör en ännu en tabbe. Fick själv höra följande på östra för ett par år sedan:
"Men lilla vännen, vi lägger inte in folk med din diagnos här." Hade inte min fästman varit där hade jag smällt till henne. Gick bara dock. Den dagen benstämde jag mig för att bojokotta akut psyk i Göteborg.

*kramar*

2013-02-06 // 09:42:53

Blir så ledsen och arg när jag läser! Jävla sjukvården sviker igen!
Hoppas du mår lite bättre trots allt nu.
Kram

2013-02-10 // 13:13:08

It's going to be finish of mine day, but before end I am reading this impressive piece of writing to increase my knowledge.

2013-02-19 // 17:53:59

We're a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your site provided us with valuable information to work on. You've done a formidable job and
our entire community will be thankful to you.

2013-02-23 // 06:42:40

Psyk i borås e bättre fick komma in med en gång

2013-02-24 // 15:54:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback