Gråter och känner

Taggar: 80-tal, adam, bisexuell, blogg, emma, eriiza, gaygalan, homosexuell, jonas gardell, miniserie, qx, samhälle, simon kaijser, sverige, torka aldrig tårar utan handskar, transsexuell,
Bloglovin
Min vän Emma:
Emma & Eriiza på High Chaparral sommar 2012
 
Hon tipsade mig om miniserien "Torka aldrig tårar utan handskar".
Vi SMS:ade och båda kollade på gaygalan!!!
 
När hon tipsade mig om serien i 3 delar, och sade att jag skulle bli berörd av den,
och grina mig genom hela, särskilt den sista delen, kändes det som att jag måste se den!
 
Ni förstår.. Hon är en person jag känt sedan 11 år tillbaka, hon kan bli berörd - absolut!
Men att grina är inte lika självklart! ;)
 
Kollade på den nu inatt...

Oh jävlar, har fortfarande tårar i ögonen, trots att det var minst 30 min sedan jag såg slutet.
 
Ni MÅSTE se den!
Skriven av Jonas Gardell, regisserad av Simon Kaijser.
Otroliga skådespelare också - utan tvekan!
 
Handling:
De handlar om pojkar under 80-talet, närmre bestämt homosexuella pojkar.
Deras liv, deras kamp att hitta rätt i Sveriges samhälle, att visa att även
de har rätt att existera lika mycket som heterosexuella!
Och framförallt under tiden då AIDS bröt ut, när ingen visste vad det var, och fler och
fler i umgängeskretsen dog.
 
Och det sorgliga är att även om det gått 30 år sedan dess, är det fortfarande
otroligt många som är rädda att visa sin rätta sida.
Att "komma ut" bland sina vänner och sin familj!
 
Homo/bi/trans/vad-som-helst-personer har lika stor rätt att existera som alla andra!
 
Här är de tre delarna:
 
 
 
 
 
 


ska kolla, tack för tipset

2013-02-10 // 07:03:12

måste också se den! alla säger att den är så bra!

2013-02-10 // 13:05:13

Åh, tack för du la upp den! Då vet jag vad jag ska göra i dag. Väntar på att min mamma ska bli klar med boken så jag kan läsa den.
Kram

2013-02-10 // 13:09:23

Du gav mig precis något att göra medan jag ska tvätta vilket aldrig tycks ta slut, är så trött på alla måsten som finns med att har ett hem samtidigt som jag är extremt tacksam för att jag har en plats som är min.

Jag fyller år den 22 april så ett tag kvar dit.

Hur kan det vara ditt fel att psyk inte bry sig, du bad inte om att ditt liv skulle blir såhär? Dessutom ska dem bry sig i alla fall!

2013-02-10 // 13:31:26

SV: Ja det var verkligen hur mysigt som helst :) Önskar man var här nere lite oftare så man hade fått träffa henne lite oftare, men så kan det vara :/

För tillfället arbetslös, haha. Sitter med bloggen och Spinnup, går på ett gäng föreläsningar i veckan hos min jobbcoach och jobbar två timmar i veckan, haha. Just nu är jag ju bortrest från det, så nu lever jag livet ;D haha

2013-02-10 // 15:07:37

En kompis till mig på behandlingshemmet tipsade om den serien igår. Den lät väldigt intressant. Ska fan ta och se den!

2013-02-10 // 15:42:36

Åh jag vill så görna se den där, men jag har världens segaste internet så det går inte.. :/

2013-02-10 // 18:02:55

Åhh, såg den när den gick på tv, vet du hur långt det var mellan avsnitten!! Sååå bra!! SE DEN ALLA SOM INTE HAR!!
Men nåt måste dom väl säga?? Eller vad väntar du på?? Blir tokig när folk inte får den hjälp dom behöver/vill ha!!
Trisst med audition när man är inställd på det...

2013-02-10 // 19:04:06

Vinnaren av veckans blogg har nu dragits. Kika in och se om det var du!

Kramar Amanda! :)

2013-02-10 // 21:54:13

Ja man blir verkligen berörd av den serien! Fick första boken av sambon i julklapp!! Måste läsa snart när jag läst ut den jag håller på med!!

2013-02-11 // 05:01:54

sv, hur fan kan de behandla dig som de gjort på akuten? idioter!!!!


jag har inte sett den miniserien än, måste verkligen göra det!

2013-02-11 // 08:43:28

TACK för tipset, fan vad najs, ska kolla!

2013-02-11 // 13:07:07

sv: Ja man får hålla fast vid de bra sakerna. Ska börja med den nya medicinen ikväll. Hoppas på att få må bra, läste att man kan få självmordstankar, hoppas att jag slipper det!

2013-02-11 // 15:23:18

nä då förstår jag det. Ja då den funkar :) har hört talas om den serien, ska nog kolla på den när jag får tillbaka min dator=)

2013-02-11 // 15:37:36

Sv: Jamen precis! Men jag förstår inte, varför får du ingen hjälp av psyk? Vad ger dom för anledning?

2013-02-11 // 17:47:02

Den här måste jag komma ihåg att titta på

2013-02-11 // 22:40:15

Nu är.du orättvis mot historien och allt de valrörelsen gjort under de senaste åren. Serien skildrar ju skammen och hur svårt de var att komma ut som homosexuell i början av 80-talet. Hur alla homosexuella män kämpade et krig som ingen annan såg. Hur bögar som dog i de kriget glömdes bort, förnekades och var en skam för familjen. Så är det INTE i Sverige 2013 - och jag är både bli och har sedan fyra år HIV och känner äldre bögar som va med i kriget i Stockholm där i början på 80-talet.
Serien handlar ju till stor del om skillnad i att komma ut, hur man ser på HIV/AIDS i dagens Sverige och upprättelse åt de bögar som dog och glömdes i skam.


Du borde faktiskt se om "Torka aldrig tårar utan handskar"

2013-02-13 // 23:28:35

Många stavfel ser jag, skriver från min iPhone. sry för de blev svårt att läsa

2013-02-13 // 23:30:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback