Svar på kommentar

Taggar: blogg, borderline, diagnos, eriiza, fråga, instabil personlighetsstörning, ips, kommentarer, kriterier, piller, svar, ätstörningar,
Bloglovin
Hejsan!
 
Ibland får man kommentarer med frågor/åsikter,
men personen lämnar ingen egen blogg/mejl-adress, då brukar jag
skriva ett inlägg med frågan och mitt svar.
 
Här är frågan:
 
 
 
Mitt svar:
 
Vad kul att du (vem du än är) har funnit min blogg och funnit den tillräckligt
intressant för att kommentera och fråga om den/mig.
 
En personlighetsstörning (Borderline/IPS) är något man föds med,
men kanske inte visar sig för alla lika tidigt som för mig personligen.
 
Samma gäller det hur det yttrar sig, kan vara olika, trots att det finns kriterier
som man skall uppfylla (gäller alla diagnoser) för att räknas som t.ex
personlighetsstörd.
 
För mig är det svårt att lita på människor, men där spelar också min
PTSD (Posttraumatisk stressyndrom) in.
Sedan är det humörsvängningarna, att alltid vara svartvit.
Antingen mår man 100% skit, eller 100% jättebra, och liknande.
Man ligger aldrig på ett "mellanläge"/gråzon.
 
Så dessa saker kräver träning, eventuellt medicinering, terapi m.m.
 
Allt detta yttrar sig olika hos alla, ingen Borderline-person är likadan! =)
 
Fråga mer om du/andra vill veta något - svarar på allt så gott jag förmår!
 
 


Vaför har du PTSD?

2013-08-16 // 08:14:15

Vet hur det känns, känner igen mig. Jag har autism, har svårt att förstå saker & ting, men samtidigt så har jag svårt att förklara så andra förstår. :)

Och så måste jag ha med mina mp3er vart jag än är för jag får värsta shockerna & börjar darra när det antingen för mycket folk eller höga ljud, eller både och. :)

2013-08-16 // 11:04:47

Sv: Jag tyckte det lät logiskt, och jag jag tyckte det var ganska bra skrivet utav dig genom att svara så. :)

2013-08-16 // 14:06:12

Hur har du det. Kram

2013-08-16 // 15:54:49

Jag mår bra

2013-08-16 // 20:47:17

Hej,
jag har en fråga, du sa ju att du har svårt att lita på andra. Vad innebär det? Betyder det att du inte vill låna ut tex. pengar eller värdesaker, för att du inte vill att de går förstörs, eller att du har svårt att vara nära människor. Att du inte vill gifta dig. Att du har svårt att binda dig till andra. Tack för svar, jag är nämligen nyfiken. :)

2013-08-18 // 10:17:20

Jätte bra skrivet! Detta kommer liksom nå ut till andra människor! :)

Hoppas du har en bra söndag! Kramis

2013-08-18 // 10:18:35

Hej! Tänkte bara informera dig om att man inte föds med borderline. Man föds inte med en störd personlighet. Det är någonting man utvecklar.. och det går att bli fri.

2013-08-23 // 11:14:33

Hej! Jag är nog en av dina nyare läsare, men är redan mäktigt imponerad av det jag hittills läst. Det är inspirerande att läsa om någon som som är så driven som du trots psykiska hinder.

Jag vill dock påpeka något. Personlighetsstörningar är inget man föds med, utan är skapade av trauman under uppväxten ("miljöskador" som jag vill uttrycka det). Men man kan ha medfödd känslighet som gör att man lättare att utveckla personlighetsstörningar.

Jag går själv i terapi för just borderline.

2013-09-21 // 09:07:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback