Boktips - Den lilla fången

Taggar:
Bloglovin
Som många av er vet älskar jag att läsa.
Framför allt tragiska självbiografier, de griper mer,
och jag kan ta till mig dem på ett annat sätt, än med
fiktion.

Så jag handlar böcker för 5-10krsecond hand,
har inte råd med böcker för 179:-

Hur som helst, i lördags köpte jag 7 böcker,
delvis den här - "Den lilla fången", har letat
efter den, men varje exemplar jag hittat kändes för dyrt
- tills nu, bara 5kr !

Handling;
Från det hon var fyra år bar Jane Elliott på en fruktansvärd hemlighet.
Hon var sin styvfars slav – på alla sätt.
Den lilla fången är den sanna berättelsen om en flicka som blev kuvad, trakasserad och sexuellt utnyttjad av sin endast fjorton år äldre styvfar.
Hon hölls fången i en psykisk och fysisk mardröm i sjutton år
– tills hon en dag slog tillbaka.

Vad jag tyckte;

Den är skriven på ett väldigt bra sätt, läsningen flyter på, man
hakar inte upp sig en massa,
som man kan ibland göra med andra böcker.
Histrorien är sammanhängande, och hon berättar
hur hon känner både idag och då när allt hände,
då får jag lite perspektiv på hur hon mår idag.

Förstår varför den här boken är uppskattad av många.



Här är de andra böckerna jag köpte:

Det räcker inte med kärlek - Jenny Lexhed
Den lilla fången - Jane Elliot
Såld - Natasja T & Vera Efron
Skammens boning - Doris Dahlen
Bortom helvetet - Stephanie Slater
När ingen annan ser - Duncan Fairhurst
När blodsbanden brister - Hanna Svensson

Alla dessa böcker är sanna historier.
När jag läst en till, skriver jag en recension om den också.

Fråga till er -

Tänkte lotta ut några böcker om ett par veckor, om det är intressant för er ?


jag är massa intresserad av böckerna ;) tkr absolut du ska lotta ut. men då måste du säga sen när/om du gör det så jag inte missar! ;)



haha men precis. man köper allt för mycket onödigt som man använder en gång eller som bara står där.. :S ^^

2011-09-29 // 19:47:46

Ja absolut är det de. :)

Det är bara jag som är udda och inte klagar så mycket, när många runt omkring mig gör det.

Är väl där jag fått det ifrån, när jag har sagt något så kommer någon annan och säger att den minsann har det värre, och att det inte är synd om mig alls. :P

Så det är kanske inte så konstigt.

2011-09-29 // 20:48:25

Svar:

Ja det är nog sant men ja det finns ju fördelar och nackdelar om allt så :)

2011-09-29 // 21:23:30

Hej Eriiza!



Jag heter Yasmine (har i personligare syften skrivit till dig förut!), och jag är redaktör för bloggen SHEDO (http://shedoblogg.blogspot.com). Denna vecka skriver jag om psykiatrins mörka sida, och vore djupt tacksam om du ville hjälpa genom att svara på några frågor!



Jag skriver i det kommande inlägget om psykiatrins ord – och vad som kunde sagts istället. Jag kommer samla ihop 10 olika vanliga misstag psykiatrin gör, och berättar därefter min, din och andras uppfattning om misstagen och vad som kunde sagt istället. Missarna kan vara lögner, lång väntetid, tvång då det inte behövs, ursäkter och oförmåga att erkänna sina fel, etc.



Fråga 1; vilka misstag eller felsägningar tycker du psykiatrin gjort för dig?

Fråga 2; av dessa misstag, utveckla! Varför är detta fel? Hur gick det till? Har det hänt ofta? Fråga 3; vad hade de kunnat göra istället?



Om du skulle vilja hjälpa till om än mer; hur tycker du psykiatrins mörka sida ser ut? Vill du berätta din historia? Hur skulle man kunna få med detta i bloggen på ett bra sätt?



Svara gärna så fort som möjligt, är vi djupt

tacksamma, till adressen:

[email protected] (Yasmines mejl) eller [email protected] (SHEDOs mejl)



Med vänlig hälsning, styrelsen genom Yasmine

2011-09-29 // 21:30:44

Sv; Okej. Det är sjukt jobbigt med sådana drömmar och ska jag vara ärlig så börjar jag bli rädd för denna person som var med i drömmen! Fast iof behöver ju det inte betyda att han skulle göra någonting menmen. Jobbigt att få flera liknade drömmar :o

2011-09-29 // 22:41:39

hahahaha.... helt klart :D bara jag är den som vinner ;) haha ... hur är allt med dig? Du får gärna skriva lite bra boktips till mig , självbiografi är det enda jag läsre :D Du borde läsa skadad o de oskuldsfulla ... De berörde mig massor! Kramar

2011-09-29 // 23:44:54

Jag håller med dig om att självbiografier är ... ja bättre. Eller mer fängslande kanske man ska säga :)



Och är bra att handla böcker på secondhand, både för att man tjänar på det men även estetisk att man inte bara kastar bort saker och ting och köper nytt, samhällets är lite så just nu, tyvärr.



Det låter som en bra ide att lotta ut böcker :)

2011-09-30 // 11:47:20

Jag älskar också sånna böcker!!!

Och en utlottning vore himla kul :)

2011-09-30 // 17:03:19

Tack så mycket för boktipsen! :) Ska absolut kolla in böckerna och ja, det vore kul med en tävling 8)

2011-09-30 // 18:51:39

Ja! Jag vill ha en bok :D:D:D



sv Tack :D Robotarna är så söta ^_^

2011-09-30 // 20:02:15

JAG ÄR INTRESSERAD! Älskar sådana böcker också, det är bara dem som jag ens finner värda att läsa. Var hittar du dem på Second hand egentligen?

2011-09-30 // 22:18:37

Den lät som en läsvärd bok!

2011-10-01 // 00:30:30

Ja, vad kul! Älskar också att läsa böcker, och dem där såg väldigt frestande ut! Ser fram emot recensionerna!

2011-10-01 // 17:25:42

Jag gillar oxå självbiografier :) har du läst boken blondie? den är riktigt bra!

2011-10-04 // 12:19:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback