VIDEOBLOGG - Om religion & frågor kring det

Taggar:
Bloglovin


Skriv gärna vad ni tyckte om detta inlägg.
Och ja, jag vet att jag har ett kors runt halsen, men jag gillar kors,
och hittar inget annat symbol som representerar
min spirituella sida på ett lika bra sätt.

Och NEJ, jag klankar inte ned på religion, eller troende !


Och jag önskar att jag hade haft en tro, hade antagligen mått bättre psykiskt då.
Hade kunnat tänka -"Visst, jag mår skit, men Gud har en mening med detta, så det är bara till att fortsätta leva!"
Förstår ni hur jag menar ?


sv; Tack så mycket :)

Haha det var meningen att det skulle bli lila ^^ JAg skrev bara ironiskt att jag råkade liksom :D

2011-10-10 // 19:40:05

Nu är vinnaren av goodiebagen uppe på bloggen :)

2011-10-10 // 19:44:53

Orkar inte kolla på videobloggar. Det är min åsikt om inlägget.

2011-10-10 // 19:45:36

sv: nja, jag försöker. fylla i veckokort och dagskurvor osv. men det är svårt.

2011-10-10 // 20:09:35

Läsa är trevligt :D när det är något bra iaf, hehe.

Putsat fönster och sedan var jag på fest på motorgården :]

2011-10-10 // 20:32:45

Sv: Tack så hemskt mycket fina du!

Och jag håller med dig om Gud-biten, vore skönt att "skylla" på något och inte oroa sig över döden. Jag är väl inte helt icke-troende men jag är inte troende heller. Jag tror på allt och inget som jag har sagt sedan jag var liten, haha.

2011-10-10 // 20:36:03

Vet exakt vad du menar... jag har "perioder",som jag kallar de, när det gäller sånt... Kan ibland läsa hur mycket som helst, nästan 1 bok om dagen och sen ibland blir det inget alls, som det är nu men så kan det va ibland ^^

2011-10-10 // 20:42:19

Sv: Ja så kan man kanske kortfatta det! Jag tror inte på allt som sägs men jag har svårt för att tro att ALLT i bibeln, koranen osv är en lögn. :)

2011-10-10 // 20:47:38

sv: yeah is sooo gooood! ;)

2011-10-10 // 20:47:44

sv: Tackar :) Den sitter mellan skulderbladen

2011-10-10 // 20:55:09

Sv; Åh tack så jätte mycket :)! Ja den är awesome men det är ingen tröja utan en kigurumi :3! Det är som en onepiece fast istället för att vara en tråkig sparkdräkt så föreställer de några karaktärer :)!



Alltså du var ju inte lite snygg heller!

2011-10-10 // 21:22:10

Svar: Jo men visst äre så ! :) och måste påpeka att din bloggdesignen är super snygg!

2011-10-10 // 21:22:40

1. Jag konfirmerade mig för att farmor ville det, inte för att jag är troende.

2. Någonstans i biblen står det något om att "om människan förvärrar tillvaron för jordens levande, må då hon avvika från den värld." Eller något sånt. Och vi människor förstör en hel del så gud vill nog att vi slutar föröka oss.

2011-10-10 // 23:18:35

sv Jag var upptagen med vuxenlekar!

2011-10-10 // 23:38:57

Vilken underbar dialekt du har, var kommer du ifrån?



Just nu är jag så förvirrad att jag missade din fråga. Fast jag kollade!

2011-10-10 // 23:41:35

Sedär då har jag fixat så jag kan se vilka som kikar på min blogg! Tack för tipset! =)

Kollade också på oprah en liten stund då nunnorna ska "gifta" sig med jesus... Då unga tjejer skulle gifta sig med jesus och att " de väntat så länge på att få just gifta sig med jesus..... Är själv inte troende. Men som du sa.. Om alla blev nunnor eller munkar så skulle vi inte kunna föröka oss och det skulle inte finnas ngt annat än kloster i hela världen.

2011-10-10 // 23:41:50

Jag är ärlig och gillar att säga vad jag tycker, så ta åt dig! :)

2011-10-11 // 06:51:54

Tja, våra barn kommer inte bli mutade till konfirmation, men vist kommer ag att berätta för dem att ag vill att de konfirmeras.

2011-10-11 // 08:50:42

Ja, exakt så är det, så det blir lite jobbigt när man inte har pengar för att köpa några böcker och så får man sen rycket att man vill läsa... Då blir det bara att börja om med alla böcker man redan har :P

Eller så får man kolla på film istället, hehe.

2011-10-11 // 12:47:58

SV: Springvikarierar som vårdbiträde, jobbar på äldreboenden alltså. Får precis in pengar till hyran just nu så jag skulle gärna vilja ha någonting lite mer betalt, eller jobba mer åtminstone..haha! :) vad gör du själv? 8D

2011-10-11 // 13:43:06

Det var ett ganska enkelt tips; jag ska ta Propavanen tidigare på kvällen än vad jag hittills gjort, och ta Flunitrazepamen senare ;)

2011-10-11 // 14:36:28

Jag konfirmerade mig i sommras och förra sommaren när jag skulle ta beslutet om jag skulle gör det elelr inte så ville jag mest för att få saker, som den idioten jag var. Sedan i sommras drog jag på läger i 17 dagar med världens underbaraste människor och varje dag var det en timmes lära om gud osv. Jag kan inte säga att jag är 100 % troende men nånting tror jag, och det kan faktiskt vara gud. Nu är jag glad att jag konfirmera mig, det är inte längre för sakerna för trots att jag blev superglad för sakerna jag fick så blev jag ännu gladare för upplevelserna. Jag är en helt annan person, en bättre person och jag inser nu vem som är värd att vara vänn med och vice verca.



Nu är konfirmationen en av de bästa sakerna som hänt i mitt liv. Så jag är tacksam över att jag gjorde det. och Gud då? jo, han tror jag kan finnas.

2011-10-11 // 14:55:57

Jo men det är ju smart.. men va till Second hand affär i min stad och där var det bara kläder och skor så hade lite otur men på loppis brukar man hitta det mesta... även sånt man inte behöver :P

2011-10-11 // 15:17:34

Sv; ja tar man så många som man ska dagligen så räcker den i en månad ungefär! :)

2011-10-11 // 15:19:19

Sv; 2 kapslar 1 timme innan måltid, 2 gånger om dagen! så sammanlagt 4 kapslar per dag då :)

2011-10-11 // 15:25:43

sv: aha, det har jag aldrig hört om. Funkar det bra på psoriasis?

2011-10-11 // 15:34:41

Jo, kanske är så.. Men får kolla om det kanske finns någon annan Second Hand där jag bor eller som sagt på loppis brukar man hitta böcker och väldigt mycket annat.



Hur är det med dig denna tidag då? :)

2011-10-11 // 15:42:00

Tack så mycket :) Har sett korset med pyramidnitar, det är också snyggt! Jag gillar dock denna eftersom den är ganska clean och enkel. Krams, Jenny

2011-10-11 // 15:53:36

sv: haha japp! jag tog tid! ;)

närå, men jag satt på frasses som låg vägg i vägg och jag kollade på klockan när jag klev ur bilen och skulle gå in (det var då jag mötte henne) och sen när vi satte oss i bilen igen & då kom hon ut från affären ;)

2011-10-11 // 15:58:18

sv Om barnen vill konfirmera sig trots att de är icke-troende får de göra det. Men inga pengar får de, iaf inte från mig. Jag konfirmerade mig som icke-troende för att jag var intresserad av religion och ville utforska mer. (Fick heller inga pengar vilket inte var mer än rätt)



Oj, munkar och nunnor... vad svårt.

2011-10-11 // 16:37:30

Sv; Jag tycker att det är roligt att springa runt som pikachu ute i städerna på skoj. Skulle nog inte gå på krogen med en sådan iallfall ._.

2011-10-11 // 17:07:12

Svar; varsågod! :) spännande åh se vad de blir :P

2011-10-11 // 17:16:13

Då är du agnostiker :) Reagerade på att du sa kristen och katolik som två olika kategorier trots att katolicismen är en ev inriktningarna inom kristendomen ! När det gäller konfirmation är det inte alla som gör det för att få presenter, det är främst de icke troende som konfirmerar sig av denna anledning. Det tycker jag är fel! Är du däremot troende och därför ser detta som en av övergångsriterna inom religionen så tycker jag att det är okej med presenter eftersom det hör till sådana ceremoniela tillfällen :)

2011-10-11 // 17:30:04

Sv: Jag skulle ha tagit åt mig det grymt mycket tyvärr. Hemskt att folk njuter av att få andra lida...

2011-10-11 // 17:50:11

Sv; Denna :) http://screaminphanthomrider.blogg.se/2011/october/en-sak-som-jag-undrar.html

Haha jag har aldrig tänkt det där om nunnor! Kanske ska ta och läsa lite om det där ;o

2011-10-11 // 18:41:20

Intressant blogg!

2011-10-14 // 00:20:48

Hej!

Jag konfirmerade mig av fri vilja, haha. Kände inte till så mkt runt det där med presenter förrän andra började snacka om det. Ville göra det för att jag var nyfiken på det och "traditionsmässigt" I guess.



Mådde sjukt dåligt som vilsen 14-åring o fann tröst och stöd i religionen, gemenskapen inom kyrkan ect. Efter konfirmationen blev jag konfirmandassistent i några år, helt enkelt för att jag trivdes bra inom kyrkan, och gör det fortfarande.



Har dock ännu inte nämnt något om hur jag tror. Jag vill väldigt gärna tro, men jag vet faktiskt inte. Jag är en tvivlare helt enkelt, skulle vara så mycket lättare om jag verkligen trodde, men som sagt, det gör jag inte. JAg vet inte vad jag tror. Något spirituellt, som du säger tror jag dock på!^^



Föräldrar som ger dyra presenter, hm, ja. När jag jobbade inom kyrkan så var mottot "Det spelar ingen roll varför du är här, huvudsaken är att du är det". Även om ungdomar konfirmerar sig pga dyra saker får de ju förhoppningsvis ut någonting av tiden. Att föräldrarna ger saker är en push, även om jag håller med om att det hela görs på fel sätt egentligen, det är så vårt samhälle blivit idag.



Munkar och nunnor: Har besökt en underbar plats i frankrike, rofylld, tillmötesgående och allmänt trevlig. Det är klostret Taizé där det bor munkar från hela världen. Munkarna menar att sexet i sig är något som många hakar upp sig på. Livet har så många andra nöjen, och jag ska säga dig, det är lyckliga människor jag mött i det klostret trots celibat ;)



Men det var inte det du pratade om, haha. Jo: jag tror inte kristendomen förespråkar att alla människor ska bli munkar o nunnor, absolut inte. Så no problem there ^^



Det här blev en sjukt lång kommentar, hoppas du fick ut lite av alla mina tankar haha!^^

Peace and love

2011-10-17 // 01:46:48

I agree. Jag vägrade själv konfirmera mig och mamma sa att jag skulle få presenter och så om jag gjorde det men jag vägrar. Jag är verkligen inte religös. Det är bakåtsträvande, destruktivt och nedtrycknde med religion (jag vet, jag är inte så snäll när det kommer till religion). Jag är den första i min släckt någonsin att inte konfirmera mig. COMBO BREAKER!

2011-10-18 // 10:20:56

Nu har jag kikat igenom alla dina videoinlägg och jag tycker att allt du säger är vettigt och bra sagt.

Längtar redan till fler videos!

2011-10-25 // 22:27:51

I am soo late here haha.

Du skriver inte längre jag får gå genom dina gamla inlägg :p



Som Katolik' kan jag svara dig på dina frågor. Konfirmation och pengar ar en protestansk sak, inte något som vi gör för pengar. Och jag kan verkligen håll amed dig varör ska de ha betalt för det?



Nunnor' Gud vill att vi ska föröka oss inom äktenskapet, nunnor och munkar har tagit ett löfte att leva i celibat för att fokusera sig på böner. De ber för oss hela mänskligheten varje dag. Det är deras jobb och deras val i livet.



Det står inte i bibeln om kloster eller ordern eller hur de ska leva det är upp till kyrkan och nunnorna som instiftar lagarna, så det är inte vad Gud vill, det är vad dom vill själva.



Men det är nog fruktansvärt jobbigt och svårt ibland.

2012-01-10 // 00:12:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback