Hemma efter första grupp-DBT:n

Taggar:
Bloglovin
Yes, som sagt hade jag min första grupp-DBT idag.
Och det gick bättre än väntat, alla tjejerna hade
inte kommit, men vi var fyra, och de verkade lika
öppna som jag.


Visserligen hade vi bara presenterat oss lite kort idag,
gått genom tanken med DBT och tanken på mindfullness.
Och det hela lät jättebra, så jag hoppas att det
fortsätter lika bra.

Mindfullness - Det är alltså lite som en enklare
variant av meditation.
Man tränar på att vara "här och nu".
Man tänker på vad man gör JUST NU, inte vad
som hände igår,
eller vad man skall laga till middag senare, utan
känna hur man mår och vad man gör precis här och nu.

Många av er har säkert redan hört talas om detta sätt,
men tänkte informera er andra.

Några frågor på detta ?

Eller en fråga om mig ?
Svarar på allt.

Och kom ihåg mitt forum för psykiskt sjuka, skall byta domän och en ny design, men det får bli längre fram... (Klicka på bilden)


wiho, vad kul! :)

2011-10-06 // 15:18:08

Alltså, klicka på ordet "denna" i mitt inlägg eller på rubriken så kommer du till boken.

Jag har inte läst den så jag vet inte vad den handlar om.

2011-10-06 // 15:22:42

Okej.. vad heter den studion då?

Ja men det är ju alltid bra när man kommer väldigt bra överens med "sin" tatuerare... eftersom det brukar ju bli att man sitter ju där några timmar.

För jag gick till en för länge sen och om man säger såhär.. det var inte så mycket som sas förutom; Det är klart och du kan kolla på tatueringen nu och det är ju inte roligt när det blir så heller.

2011-10-06 // 15:33:11

Jag hittar inte den funktionen någonstans.

Jag har letat.

Men jag har gjort länkar i en annan färg än själva texten så jag trodde det räckte.

2011-10-06 // 15:34:30

sv - Nja, ag tror det är lika illa. Du mår dåligt av att se gravid ut utan att vara det och jag mådde piss under alla mina graviditeter av att det faktiskt aldrig syntes att jag var gravid.



Jag vill inte försöka gradera vare sig ditt eller mitt mående. ;-)



Ligger föresten massa efter med bloggläsandet så till detta inlägg har jag inte hunnit, de kommer så småningom. Har över 180 olästa blogginlägg på bloglovin' just nu.

2011-10-06 // 15:44:10

jag ska tänka på det :)

2011-10-06 // 15:49:08

Ska också börja DBT snart, är lite nervös...

2011-10-06 // 16:06:51

Sv; Jodå mår något bättre..Själv? =) Kram

2011-10-06 // 17:06:54

Sv:

Jaha. Är du inte från Sverige? :)

2011-10-06 // 17:08:23

Jag är från Åmål =)

Ja boken är riktigt bra man vill inte sluta läsa.

Nej jag är inte skriven på psykiatrin.blogg.se.=P Kanske bara hitta mig på ngt vis :P Kul iaf! Att det är ngn annan än åmålsbor som läser min blogg =)

2011-10-06 // 17:16:31

SV: Men ellerhur!:) Du får googla dig fram :)



Intressant blogg! :)



2011-10-06 // 18:09:33

Vilken tur att första dagen inte gick så dåligt! Första intrycket är ju det viktigaste. I alla fall om man ska vilja komma tillbaks, hehe.



Båda dem delarna är riktigt jobbiga... maten ger ju också koncentrationssvårigheter så det blir liksom dubbelt upp = dubbelt så jobbigt. Ja precis så känner jag! Orden förlorar snabbt sitt sammanhang när man sitter och stressar.

2011-10-06 // 18:20:07

Får se hur jag gör med boken, tack för tipset!



Ja, kontakter är viktiga när det gäller medicineringen. Kan misstänka att man känner sig utelämnad annars.. Biverkningar är inte att leka med, t.o.m. kan man ju få sådana som medicinen egentligen ska ta bort. Hemskt!

Du har helt rätt det du säger och bra där att du trycker på att de ska skaffa en kontaktperson. Är man stöddig och säger att man inte behöver någon, så kan det vara bra senare, när biverkningar, funderingar eller oro uppstår..

2011-10-06 // 18:48:00

Åh, dbt och mindfullness.. Inte riktigt min grej men har prövat det många gånger. Har nog inget direkt inlägg om det vad jag kan komma på, men hela bloggen är väl en lång historia i sig, men det är nog inte så kul att läsa igenom hela den eftersom jag har skrivit sedan 2007 ;D Har nog någon historia som bara inriktar sig på mobbning och missbruk. (Skulle skriva ur ett mobbningsperspektiv till någon killes hemsida..) Får väl börja jobba på en dock, när jag får ork ;) Hur är det med dig då?

2011-10-06 // 19:20:57

Jag ångrar att jag inte tog min chans på DBT-behandling men jag hoppas allt går toppen!



Ja, självklart. Jag känner lite dubbelmoral mot mina vänner när jag försöker få dem att fatta vad de skadar sig med ibland.



Jag är extremt rädd för hjälp. Dåliga erfarenheter har satt sina spår:/



Det var introduktionskursen för programmet men det gick bra:)

2011-10-06 // 19:48:16

Exakt.. för till han som jag går nu är jätte bra.. kan snacka om stort sett allt, skämtar och så.. och som sagt så ska det va :]

Okidoki ^^



Så, vad gör du för roligt denna kväll, eller dag kanske det är för dig nu? :P haha

2011-10-06 // 22:06:12

Ja, jag glömde ju skriva namn förra gången men nu ska det vara ifyllt. Bra att det kändes bra. Jag har inte testat så mycket mindfulness själv men acceptans har hjälpt mig skitmycket. Och angående den där klienten så sa de bara att det inte fanns och att de inte kunde remittera så nu arbetar min kompis på att försöka hjälpa. Så himla dumt att en terapiform som verkligen visat sig fungera främst på borderlinetjejer inte är mer tillgängligt.

2011-10-06 // 22:58:19

är det typ som någon form av terapi?? jag fick göra jättemånga konstiga grejer under gruppterapin.. fast, de kanske är lättare att använda kroppen än att prata?

2011-10-07 // 12:19:42

Tror jag körde förbi dig igår, typ vid Willysrondellen runt 1-2tiden, kan de ha varit du? :P

2011-10-07 // 20:15:15

Ja, fast det är svårt att bli sedd på lookbook när man är ny tycker jag :( Det är synd..

Och ja, second hand & Tradera är verkligen underskattat! Men själv föredrar jag ebay framför tradera, för det är så otroooligt mycket billigare och mycket större utbud!! :)

Vad roligt att de andra tjejerna verkade lika öppna som dig! Kommer nog gå bra det där :)

2011-10-07 // 22:49:44

sv: ja, det är nervöst. men jag går ju grupp fyra dagar i veckan. det är jobbigt och intensivt, men verkar bra. jag hoppas verkligen det hjälper.

2011-10-08 // 20:31:49

Svar: DBT tar tid men jag känner att framsteg görs. Dock lite för långsamt men det är mitt dåliga tålamod som tryter. Vanligtvis tar det 2år eller med för att bli klar med DBT. Men jag ser det som något bra! Skönt att det verkade som om att du gillade de! :)

2011-10-11 // 08:37:01

Vad härligt! Jag mådde skit efter min första DBT, det var först efter ett tag som det släppte och jag kunde koppla av och inse att det inte skulle innebära undergång :)

2011-10-11 // 23:13:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback