Tips mot självskadebeteende ?

Taggar:
Bloglovin
De flesta känner nog redan till dessa avledande manövrar.
Men om inte, så kanske kan detta hjälpa er.
Istället för rakbladet;

  • Snärta med ett hårsnodd eller gummiband mot armen. Det blir en smärta, men inte ärrbildande.
  • Håll isbitar i handen. Det är väldigt kallt, handen/armen domnar bort av kylan och den värken. Då kan tankarna vandra ifrån ångesten.
  • Ta ett extra varmt eller kallt bad. Ungefär samma effekt som föregående tips.
  • Kolla på din favorit film, eller läs din favorit bok. Oftast har man svårt att koncentrera sig mitt uppe i ångesten. Men om du kollar eller läser dina favoriter så måste du inte fokusera på storyn, du kan den redan.
  • Måla din ångest, eller skriv ned den. Då kanske du kan släppa den lite grand, om det känns rätt så kan du knyckla och kasta pappret för att symboliskt kasta ut ångesten ur ditt liv.
Hoppas detta kanske hjälper lite grand.
Vad tror ni om dessa tips ?




de var riktigt nice med mässan :)



förr när jag mådde som sämst brukade jag skriva, tyckte de hjälpe, oftast iaf....

2011-08-28 // 20:04:47

sv: Jaså, vilka då? :'D



btw. grymt fin blogg btw!

2011-08-28 // 20:07:04

Sv: Okej, då blir det ju lite svårare :(

2011-08-28 // 20:25:17

Sv: Jag vet. Och som tur är så har jag hittat något att kämpa för. Just därför fortsätter jag att kämpa något oherhört mycket, och inte ger upp.

Tack!

2011-08-28 // 20:25:58

Sv. fast man behöver ju inte skriva bra, stava rätt eller något, o sen kan man ju som sagt bara slänga skiten

2011-08-28 // 20:30:43

Tack snälla för att du anmälde dig till veckans blogg hos mig, "vinnaren" är nu utsedd och jag är ledsen att meddela att det inte blev du den här gången. Men kom gärna tillbaka så får du en ny chans att anmäla dig till nästa vecka :)

2011-08-28 // 20:53:29

sv; ja det skulle ha varit ett helvete om det hände! :(

2011-08-28 // 21:07:39

sv: Läser naturbruks men har valt till naturvetenskap också så jag får mer behörighet!



Håller med om tipsen, musik brukar också hjälpa.

2011-08-28 // 21:28:19

Jag gillar inte det första tipset och tycker det är dumt att psykiatrin lär ut det. För även om det inte är ärrbildande så fyller det samma funktion och handlar om fysisk smärta även det. Plus att en del riskerar att triggas ännu mer till att skära sig. Tvåan tror jag inte heller på eftersom det är kasst för kroppen, alltså destruktivt. Men de andra tipsen kan nog fungera, badet förutsatt att man inte överdriver allt för mycket med kylan/värmen. :) för mig fungerar det bra att kolla på film, spela TV-spel eller ringa en vän/pojkvännen!

2011-08-29 // 02:01:26

Jätte bra tips... även att smörja in händerna/massera kan fungera avslappnade.



Skala en apelsin. börjar med att känna på apelsinen, rulla den osv... Kan fungera.



Kall/varm dusch fungerar som bad.



Lära sig slappna av till avslappningsbad kan lindar ångest. Fisk jag lära mig i ångesthanterings gruppen.



Att vara medveten om hur du andas är också viktigt.

2011-08-29 // 10:24:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback