Borde psykiskt sjuka få köra bil !?

Taggar:
Bloglovin
Ja... Funderade på en sak.
Borde egentligen psykiskt sjuka,
som äter psykofarmaka få köra bil
under påverkan av medicinering som
har en lugnande effekt ?

Lite som att vara alkohol/narkotika påverkad?


Förstår ni hur jag menar?
Alltså, jag har en hel del lugnande medicinering
varje dag, har visserligen inget körkort, och det
är inget jag strävar efter, men tekniskt sett,
borde jag då få lov att köra medan jag har
lugnande substanser i mitt system?

Vad har ni för åsikt om detta ?


SV: Oh fan, det låter inte kul =/

Hoppas verkligen att det löser sig.

2011-08-19 // 13:42:08

Det är en patient som blev misshandlad. Det finns ett vittne på min sida och hon säger i förhöret typ samma sak som mig, vilket ju är skönt. Men så är en skötare vittne också. Han såg inte allt, men han påstår att han såg mig slå henne 2-3 gånger så hårt jag bara kunde (!!). WTF?



Jag ska kämpa mot självskadetankarna, jag vill ju inte skada mig egentligen. Tack, dina styrke-kramar känns även om det sker genom en dataskärm!



Kram

2011-08-19 // 13:47:33

Jag gilla verkligen dina piercingar! Jättesnygga kramis,

2011-08-19 // 14:31:57

jag kanske inte riktigt vet vad för medicin du menar.

men när jag åt lugnande vid-behovs-medicin så körde jag inte bil när jag hade tagit dom för jag kände att jag var för slow i skallen, alltså att reaktionsförmågan min var nedsatt.

sedan så när jag åt neuroleptika så tog jag den på kvällen istället för att kunna köra på morgonen.



man påverkas ju olika av mediciner så förhoppningsvis så har man någon självkännedom om man är i stånd att köra eller ej.



sedan så känner jag mig inte som en bra förare när jag kör och har ångest till exempel.. dock så har det hänt.

men det är mycket som påverkar ens körförmåga som trötthet, energiintag m.m. som många inte ens tänker på.



sedan så är väl begreppet psykisk sjuk otroligt brett.

2011-08-19 // 15:21:06

Nja, det är nog snarare hon somligger illa till på den fronten. Ett utdrag ur hennes journal var med i förundersökningsprotokollet, och där stod det bland annat att hon var psykiskt sjuk och saknade sjukdomsinsikt. Samt en del andra saker som kan ligga till hennes nackdel.



Jag var ju trots allt "frisk", (bortsett från ADHD:n men det är ju ingen sjukdom) utan mådde bara fruktansvärt dåligt. Likadant med mitt vittne, hon hade "bara" borderline, vilket ju är mildare än "offrets" sjukdom.



kram

2011-08-19 // 15:25:52

Jag har länge velat ha i underläppen.. höger sida trroja:) de är snyggt!

2011-08-19 // 15:27:19

sv: hehe okej ;D ja men det är satnt :P

2011-08-19 // 15:51:36

vafan, sant *

2011-08-19 // 15:51:44

jo jag ska tA! det är bara att det kommer troligen en tandställning i september och då får man inte ha :)

2011-08-19 // 17:16:54

De ska jag :d

2011-08-19 // 17:32:29

Svårt och säga, beror på hur starka dom är! Men rent tekniskt så tycker jag nej för är dom lugnande så påverkar dom reaktionsförmåga!!

2011-08-19 // 19:34:56

sv: Jo om det funkar bättre men vad är blonderingsshampoo ? ^-^

2011-08-19 // 19:51:24

Jag har körtkort, kör bil och äter en hel del mediciner, där ibland lugnande och det fungerar bra. Sålänge det inte står på medicinerna att man inte får köra bil på dem, så är det ingen fara. Under insättningsperioden däremot kan man bli seg i skallen, trött och långsam och då är det givetvis inte ansvarsfullt att sätta sig bakom ratten, men det liksom många andra insättningssymtom går över. Som sagt, de mediciner som man inte ska köra bil på - står det redan på och dem som det inte står på är det upp till personen att själv bedömma om denne är tillräckligt uppmärksam och pigg, under insättningsperioden. Kram!

2011-08-19 // 21:34:12

Sv: Just nu äter jag bara Valdoxan. Har inte så mycket koll på vad det är eller hur den hjälper mig. Men det är det jag äter.

Sen imovane/zopiklon till lugnande då.

Med tanke på att jag träffat en läkare max två gånger sedan en ny osv så fungerar inte medecineringen riktigt heller.

Så detta med medeciner är väl mer eller mindre kaos!

Vad äter du själv?

2011-08-19 // 21:42:32

Finns inte så mycket att göra åt öronen mer än ser till att jag ber om hjälp i tid och inte plåga mig själv som jag har en tendens att göra, dra alltid ut på det tills min kropp verkligen säger ifrån och då brukar det krävas mer hjälp än det hade gjort om jag hade gått till doktorn från början.



Jag hoppas att du/läkarna snart får svar så du kan får hjälp för roligare om kroppen mår bra även om psyket alla gånger inte gör det.



Kommentar gällande inlägget: Äter inte psykofarmaka men skulle aldrig våga köra bil på det om jag hade gjort det samt haft körkort, vet hur jag blir på Propavan även om jag inte somna av dem utan bara har dem i lugnande syfte mellan varven.

2011-08-19 // 21:51:37

Det är det verkligen, och man kan inte göra något åt känslan heller, eftersom man inte vill ngt av det. om man nu kan säga så...



vill tillägga att du är grymt snygg :)



kram på dig

2011-08-19 // 22:00:59

förr, på sossarnas tid, satt det en röd triangel på vissa medicinförpackningar som varnade för att tabletten kunde påverka körförmågan. denna symbol är nu borttagen med hänvisning till att det är individens eget ansvar att bedöma hur körduglig man blir av diverse läkemedel

2011-08-19 // 22:53:27

Om man har tagit lugnande så tycker jag inte att man borde få köra bil.

2011-08-19 // 23:12:29

Jaaa, men det är förjävla snyggt på hösten! Försökte gå från svart till rött igår, blev lite halvt fail och inte så rött som jag ville ha det, mer brunrött, men det blev okej :)

Men fy, lät inte alls bra. Hoppas ni hittar snart, annars så kan du ju vara flintis i höst? Då behöver du kanske inte oroa dig över att "passa in" :)



Självklart borde psykist sjuka köra bil, så länge dom är kapabel till att KÖRA bilen. Minns att det fanns varningstrianglar på medicinen förut, om att man inte fick köra bil på dom. Men som Angelica sa så tror jag att dom har tagit bort det. Men det är ju dumt att behöva "bedöma själv hur körduglig man är". Det är ju inte direkt så att en rattfyllerist bedömer sig själv innan han sätter sig bakom ratten.

2011-08-20 // 12:06:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback